Na tržištu nema dovoljno igraćih konzola, nema automobila, a za sve je kriva velika potražnja za mikročipovima
Poluvodiči ugrađeni u automobile kontroliraju klimatizacijske sustave, nadziru tlak u gumama, omogućuju podešavanje sjedala u kabini, osiguravaju da se zračni jastuk aktivira u slučaju nesreće. Koriste se za računala u vozilu i informacijsko-zabavne sustave, bez njih nema sigurnosnih značajki poput ABS kočnica i kontrole stabilnosti. To je samo kratki popis funkcionalnosti koje u novim modelima automobila omogućuju mikročipovi odnosno poluvodiči.
Bez njih nema niti Sonyjeve igraće konzole PlayStation 5 za kojom već mjesecima plaču i mala djeca i „velika djeca“, a tuga će se nastaviti ne samo u tekućoj nego i u sljedećoj 2022. godini. Čipova na tržištu neće biti (dovoljno) do 2023. godine, upozoravaju mnogi.
Mikročipovi su postali neizostavni dio modernih automobila, a automobilska industrija postaje sve gladnija za njima. S rastućom digitalizacijom, potražnja za poluvodičima u automobilskoj industriji kontinuirano se povećava, iako se u 2020. dogodio kratak predah.
I dok su se mnoge tvornice automobila tijekom prvog vala koronavirusa premišljale oko narudžbi poluvodiča te čekale povoljniji trenutak, red su zauzeli predstavnici potrošačke elektronike i pametnih telefona. Ipak, i njima prijeti nestašica – upitno je predstavljanje ovogodišnjeg Samsungovog flagshipa Galaxy Note21, upitno je kad će doći Huawei P50.
Podaci IHS Markita pokazuju da je globalna prodaja poluvodičkih proizvoda za automobilski sektor porasla s 25,4 milijarde dolara u 2012. na oko 41 milijardu u 2019., što je povećanje za 62,2 posto. Za 2020. godinu očekuje se pad prodaje za oko 8 milijardi dolara. S jedne strane, za to je zaslužna globalna pandemija korone. No, čak i da nije bilo COVID-19 bolesti, bilo bi dvojbeno da li bi se mogla ostvariti potražnja za mikročipovima u automobilskom sektoru.
Izvor: StatistaUz zastoj broda Ever Given, koji se zaglavio u Sueskom kanalu, i posljedice požara u tvornici automobilskih čipova u Ibarakiju, sjeverno od Tokija u Japanu, naglašavaju problem u kojem se nalaze proizvođači automobilskih čipova. Japanska je vlada intervenira kako bi pomogla popraviti štetu i što je prije moguće vratila tvornicu u pogon.
Japanski proizvođači automobila također šalju radnike u tvornicu Renesas Electronics Corp. kako bi pomogli. I mikročipovi i automobili među najvažnijim su japanskim industrijskim proizvodima pa zatvaranje tvornica za tu zemlju predstavlja najgori mogući scenarij.
Prema podacima tvrtke World Semiconductor Trade Statistics, ukupna prodaja poluvodiča u 2020. godini je oko 439 milijardi USD.
Stotine tisuća vozila nalazi se izvan proizvodnje u Sjevernoj Americi zbog stalnog nedostatka mikročipova. U nastavku donosimo pregled američkih modela automobila na koje najviše utječe nestašica mikročipova.
Ford je iz proizvodnje izuzeo 346.616 vozila dok je General Motors njihov ukupni broj smanjio za 277.966. Kada su u pitanju modeli, prvi je pickup kamionet Ford F-Series čija je proizvodnja smanjena za 109.710 jedinica zbog nedostatka mikročipova. Planirano je 98.584 Jeepova Cherokee manje dok će proizvodnja Chevrolet Equinoxa pasti za 81.833.
Izvor: StatistaBudući da je izvršni direktor Intela Pat Gelsinger nedavno izjavio da bi rješavanje ovog problema moglo potrajati nekoliko godina, za proizvođače automobila nema baš dobrih vijesti.