Alternativne opcije mobilnosti utječu i na generacijske razlike
Mladi sve rjeđe žele posjedovati vlastiti automobil, trend je primjetan u posljednje vrijeme, a započeo je i prije početka pandemije koronavirusa. Alternativni načini prijevoza, manjak parkirališta i manjak interesa za upravljanjem vozilima dovode do promjena. Sve češći rad od kuće također pridonosi trendu smanjenja interesa.
Svjedoči tome i istraživanje koje je Uber proveo na uzorku od 1500 korisnika iz Hrvatske kako bi analizirao generacijske razlike u percepciji alternativnih opcija mobilnosti, s posebnim naglaskom na korištenje privatnih vozila.
Rezultati istraživanja pokazuju kako danas sve manje mladih pokazuje interes za vozačke dozvole. Studija je pokazala da stariji korisnici češće posjeduju vozačku dozvolu. Točnije, ima ju 73 posto baby boomera (rođeni između 1945. i 1964.), 85 posto pripadnika generacije X (rođeni između 1965. i 1981.) i 79 posto milenijalaca odnosno generacija Y (rođeni između 1982. i 1994.), u usporedbi sa samo 58 posto pripadnika generacije Z (rođeni između 1995. i 2010.).
Mlađe generacije pridaju veći značaj slobodi i udobnosti kao motivu za posjedovanje vozačke dozvole u odnosu na starije korisnike, čiji su glavni razlozi najčešće vezani za posao.
Zašto ne žele vozačku dozvolu?
48 posto koji nemaju vozačku dozvolu niti ju ne žele posjedovati jer smatraju da već postoje brojne alternativne opcije mobilnosti za kretanje njihovim gradom kao što su javni prijevoz, aplikacije za naručivanje vožnji, taksiji ili opcije mikro-mobilnosti kao što su romobili i bicikli.
Izvor: AS / Alamy / Alamy / ProfimediaMilenijalci koji nemaju vozačku dozvolu u najvećoj mjeri (67 posto) navode upravo ovaj razlog za njeno neposjedovanje. Među ostalim razlozima, ispitanici su naveli: strah od vožnje (38 posto), prijevoz s drugom osobom (37 posto), visoku cijenu osobnog automobila (32,5 posto) te trošak dobivanja vozačke dozvole (19 posto).
Mlađe generacije veći naglasak neposjedovanja vozačke dozvole stavljaju na visoke cijene kupnje i održavanja automobila te trošak stjecanja dozvole, u odnosu na starije kojima su to sekundarni razlozi, dok im je najvažnija praktičnost.
Izvor: Kirill Ryzhov / Panthermedia / ProfimediaŠto se tiče opcija mobilnosti koje korisnici preferiraju za odlazak na posao ili na fakultet, Uberovo istraživanje pokazuje kako privatni automobil prevladava među starijim korisnicima (52 posto) dok oni mlađi od 30 preferiraju javni prijevoz (54 posto), poput autobusa i tramvaja.
Kada je riječ o putovanjima za odmor, većina ispitanika preferira prijevoz osobnim automobilom, iako se i najmlađi korisnici (između 18 i 26 godina) odlučuju za javni prijevoz i aplikacije za naručivanje vožnje.