Nova EU pravila trebala bi potaknuti potrošače na popravak umjesto na zamjenu uređaja
Bacanje potrošačkih uređaja koji se mogu popraviti ima znatan utjecaj na okoliš jer dovodi do 30 milijuna tona resursa i proizvodnje 261 milijuna tona ekvivalenta emisija CO2 kao i stvaranja 35 milijuna tona otpada na godinu u EU-u.
Potrošači koji odluče kupiti novi uređaj umjesto da poprave stari gube otprilike 12 milijardi EUR godišnje.
Većina građana EU-a, njih 77 posto, radije bi popravila uređaj nego kupila novi, a podržao je takav stav i Europski Parlament koji je s 590 glasova za, 15 protiv i 15 suzdržanih usvojio stajalište o prijedlogu direktive o jačem pravu potrošača na popravak.
Cilj je olakšavanjem popravka pokvarenih uređaja potaknuti održiviju potrošnju, smanjiti količinu otpada i poduprijeti sektor servisiranja. Predlažu se i načini kako potaknuti građane na popravak uređaja koji se i dalje mogu koristiti.
Popravak umjesto zamjene čak i nakon isteka jamstva glavna je teza novog pravila, a u zakonskom jamstvenom roku prodavači bi bili obvezni dati prednost popravku ako je on povoljniji od zamjene uređaja ili jednako skup, osim ako popravak nije izvediv ili je nepraktičan za potrošača.
Izvor: SamsungZastupnici predlažu i produljenje jamstvenog roka za jednu godinu nakon popravka uređaja.
Potrošači će imati pravo tražiti popravak proizvoda kao što su perilice rublja, usisivači, pametni telefoni i bicikli i nakon isteka jamstvenog roka. Kako bi popravak bio privlačnije rješenje zastupnici žele da proizvođači nude potrošačima zamjenske uređaje na posudbu tijekom popravka. Ako se uređaj ne može popraviti trebalo bi ponuditi obnovljeni uređaj.
Iz ureda Europskog parlamenta u Hrvatskoj ističu kako potrošače od popravka uređaja često odvraćaju visoki troškovi popravka, nedostupnost servisa ili dizajn uređaja koji onemogućuje popravak. Prema stajalištu Parlamenta neovisni serviseri, subjekti koji se bave obnovom uređaja i krajnji korisnici imali bi pristup svim rezervnim dijelovima te svim informacijama i alatima potrebnima za popravak po razumnoj cijeni.
Izvor: PexelsPotrošači će na internetskim platformama moći pronaći lokalne servisere (uključujući „kafiće za popravak”) i prodavače obnovljenih uređaja u svojoj blizini. Kako bi popravci bili povoljniji i privlačniji zastupnici predlažu da se potrošačima ponude kuponi i drugi financijski poticaji iz nacionalnih fondova za popravak.
Izvjestitelj René Repasi (S&D, Njemačka) rekao je: „Europski parlament podržava pravo potrošača na popravak i konačno možemo reći da izravno odgovaramo na zahtjeve ljudi. Građani žele produžiti životni vijek svojih uređaja, ali to je često preskupo ili teško. Donijeli smo niz mjera za poticanje potrošača da odaberu popravak umjesto zamjene, s posebnim naglaskom na potporu neovisnim serviserima i uspostavu financijskih poticaja. Očekujemo da će Vijeće uskoro donijeti svoje stajalište kako bismo mogli započeti pregovore o preoblikovanju tih mjera u zakonodavstvo i utrti put istinskom kružnom europskom gospodarstvu.”
Pregovori mogu početi nakon što Vijeće 22. studenoga 2023. usvoji svoje pregovaračko stajalište, a prvi sastanak zakazan je za 7. prosinca.