Tijekom posljednja dva desetljeća digitalne platforme postale su sastavni dio naših života
Dva glavna zakonodavna akta EU-a uskoro će promijeniti digitalno okruženje u kojem živimo. Teško je zamisliti život bez Amazona, Googlea ili Facebooka. Ogromne su koristi koje su donijele takve tvrtke i one su vidljive. Procjenjuje se da u Europskoj uniji postoji više od 10.000 internetskih platformi, od kojih su više od 90 posto mala i srednja poduzeća.
Istovremeno, dominantni položaj nekih od njih daje im golemu prednost nad konkurencijom, ali i neprimjeren utjecaj na demokraciju, temeljna prava, društvo i gospodarstvo, smatraju u tijelima Europske unije.
Takve tvrtke i brendovi često određuju buduće inovacije ili izbor potrošača pa ih možemo zvati „nadzornici” između poduzeća i korisnika interneta. Kako bi riješio problem te neravnoteže EU radi na poboljšanju postojećih pravila kojima se uređuju digitalne usluge uvođenjem Akta o digitalnim tržištima (DMA) i Akta o digitalnim uslugama (DSA).
Uređivanjem će se stvoriti jedinstveni skup pravila primjenjivih diljem EU-a. Kroz akt o digitalnim tržištima regulirat će se prakse velikih tehnoloških kompanija te osigurati jednake uvjete za sva digitalna poduzeća, bez obzira na njihovu veličinu.
Aktom o digitalnim uslugama za velike platforme će se utvrditi jasna pravila, što smiju, a što ne smiju. Cilj je spriječiti njihovo nametanje nepoštenih uvjeta poduzećima i potrošačima. Takve prakse uključuju više rangiranje proizvoda i usluga koje nude od sličnih usluga ili proizvoda trećih strana ili nemogućnost deinstalacije bilo kojeg softvera ili aplikacije.
Europska regulatorna tijela najavljuju poboljšanje interoperabilnosti između platformi za razmjenu poruka tako da će korisnici malih ili velikih platformi moći razmjenjivati poruke, slati datoteke ili upućivati videopozive između aplikacija za razmjenu poruka.
Pravila trebaju potaknuti inovacije, rast i konkurentnost te pomoći manjim i novoosnovanim poduzećima da budu konkurentna s velikim igračima.
„Jasno je da pravila tržišnog natjecanja ne mogu riješiti sve probleme s kojima se suočavamo zbog postojanja tehnoloških divova i njihovog nametanja pravila kroz nepoštene poslovne prakse. Aktom o digitalnim tržištima žele se prekinuti te prakse i poslati snažan signal svim potrošačima i poduzećima na jedinstvenom tržištu: suzakonodavci postavljaju pravila, a ne privatna poduzeća“, izjavio je Andreas Schwab (EPP, Njemačka), vodeći zastupnik za Akt o digitalnim tržištima.
Aktom o digitalnim tržištima utvrdit će se i kriteriji za identificiranje velikih internetskih platformi koje su nadzornici pristupa te će se Europskoj komisiji dati ovlasti za provođenje istraga, ažuriranje pravila za nadzornike i sankcioniranje lošeg ponašanja.
Akt o digitalnim uslugama usmjeren je na stvaranje sigurnijeg digitalnog prostora za digitalne korisnike i poduzeća zaštitom temeljnih prava na internetu. Među glavnim pitanjima koja se rješavaju tim zakonom jesu trgovina i razmjena nezakonite robe, usluga i sadržaja na internetu i algoritamski sustavi kojima se pojačava širenje dezinformacija.
Izvor: IGOR STEVANOVIC / Sciencephoto / ProfimediaInternetsko okruženje i sve veći utjecaj na naše živote ne donosi samo dobre stvari. Danska zastupnica u Europskom parlamentu Christel Schaldemose smatra kako algoritmi dovode u pitanje demokraciju širenjem mržnje i podjele, tehnološki divovi dovode u pitanje jednake prilike, a internetska tržišta dovode u pitanje zaštitu potrošača i sigurnost proizvoda. To mora prestati.
Ljudi će kroz akt o digitalnim uslugama imati veću kontrolu nad onim što vide na internetu: korisnici će imati bolje informacije o tome zašto im se određeni sadržaj preporučuje i moći će odabrati opciju koja ne uključuje profiliranje. Ciljano oglašavanje bit će zabranjeno za maloljetnike, a upotreba osjetljivih podataka, kao što su seksualna orijentacija, vjera ili etnička pripadnost, neće biti dopuštena.
Izvor: Sandra Matic / Alamy / Alamy / ProfimediaNova pravila pridonijet će i zaštiti od štetnog i nezakonitog sadržaja. Znatno će se poboljšati uklanjanje nezakonitog sadržaja, što je prije moguće. Pridonijet će i suzbijanju štetnog sadržaja (koji ne mora biti nezakonit, kao što su političke dezinformacije ili dezinformacije o zdravlju) i uvođenju boljih pravila za zaštitu slobode govora.
Proizvodi koji se prodaju na internetu bit će sigurniji i u skladu s najvišim standardima EU-a. Korisnici će imati bolje informacije o stvarnim prodavačima proizvoda koje kupuju online.