Apple i Amazon kažnjeni su zbog dogovora oko prodaje uređaja

Španjolska Komisija za nacionalna tržišta i tržišno natjecanje (CNMC - La Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia) kaznila je Apple i Amazon s ukupno 194,1 milijuna eura. Razlog tako visoke kazne je što su tvrtke iz grupacije Amazon i Apple imale dogovor te provodile određena ograničenja tržišnog natjecanja na online tržištu, čime su utjecali na preprodavače trećih strana Appleovih proizvoda i konkurentskih Appleovih proizvoda.
Ograničavajući internetsku prodaju proizvoda tvrtke su izravno prekršile antimonopolske zakone. Problem se odnosi na sporazum koji su tehnološki divovi sklopili 31. listopada 2018. godine, a koji je Amazonu dodijelio status ovlaštenog distributera Applea u Španjolskoj, ali je također uključio niz klauzula koje se smatraju protukonkurencijskima.

Prodavači na koje je ova klauzula najviše utjecala bili su Appleovi neovlašteni distributeri (poznati kao neovlašteni prodavači), općenito mali operatori koji nemaju izravan komercijalni odnos s Appleom, ali koji prodaju svoje proizvode uz njihov pristanak.
CNMC je zaključio da su oglašavačkim klauzulama Amazon i Apple ograničili mogućnost drugim robnim markama koje se natječu s Appleom da dobiju oglasni prostor na web stranici Amazona u Španjolskoj za reklamiranje svojih proizvoda, kada se provode određene pretrage Appleovih proizvoda kao i tijekom procesa kupnje.
Klauzule o ograničenju marketinga utvrđuju da Amazon ne smije, bez pristanka Applea, provoditi marketinške i reklamne kampanje koje su posebno usmjerene na kupce koji su kupili Appleove proizvode na web stranici Amazona u Španjolskoj, čime se potiče te potrošače da prijeđu s Appleovih proizvoda na konkurentne.

Ova ograničenja izravno štete potrošačima jer (i) ograničavaju njihovu mogućnost otkrivanja novih robnih marki i/ili alternativnih proizvoda onima kakve ima Apple. Povećavaju i svoje troškove pretraživanja i smanjuju svoj komutacijski kapacitet.
CNMC smatra da ove klauzule, koje zajedno pridonose promjeni dinamike prodaje Appleovih proizvoda na web stranici Amazona u Španjolskoj, ograničavaju konkurenciju unutar robne marke i među robnom markom te predstavljaju jedinstveno i kontinuirano kršenje članaka 1. Zakona o obrani tržišnog natjecanja (LDC) i 101. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (TFEU), koji su započeli njihovim donošenjem u listopadu 2018.
CNMC naređuje prestanak ponašanja i kažnjava optužene tvrtke iz Apple grupe sa 143.640.000 eura, a optužene kompanije iz Amazon grupe s 50.510.000 eura. Protiv ovog rješenja može se podnijeti upravna žalba neposredno pred Državnim sudom u roku od dva mjeseca od dana objave.