SVE BITNO O AUTONOMNOJ VOŽNJI: Što je to, koje razine postoje? | Smartlife HR

Emisije
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete ubaciti do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste potrošili pet minuta vašeg potpuno beznačajnog vremena, na potpuno besmislenu radnju slanja ovog teksta. Budite sigurni da se on najverovatnije neće nikad pojaviti u medijima jer niti imamo vremena niti imamo želju da se bavimo. vašim glupostima.

Ostalo

Upišite pojam u tražilicu i pritisnite ENTER

SVE BITNO O AUTONOMNOJ VOŽNJI: Što je to, koje razine postoje?

Autor Smartlife

Autonomna vožnja složen je pojam koji obuhvaća nekoliko razina autonomije

 Mercedes-Benz S-klasa autonomna samostalna voznja (3).jpg Izvor: Mercedes-Benz AG - Global Commun/MediaPortal Daimler AG

Mnoga vozila danas dostupna na tržištu tvrde da imaju određenu razinu autonomne vožnje. Nažalost, imenovanje određenih značajki koje pomažu u vožnji izvor je mnogih zabuna posljednjih godina o tome što je zapravo samovozeći automobil. Najbolji primjer za to je Tesla Autopilot koji nas svojim imenom tjera da zamislimo vozilo koje samo prevozi putnike, ali to nije tako.

Kako ceste ne bi postale poligoni za proizvođače uz tehnologiju su se morali razvijati i zakoni i propisi, a bilo je potrebno i uspostaviti određene standarde kojima definiramo različite razine autonomije.

Što je autonomna vožnja?

Kada razmišljamo o autonomnoj vožnji u našoj podsvijesti je ono što smo upili kroz djela znanstvene fantastike – automobil koji sam vozi – i to je prilično dobra definicija. Međutim, stvarnost nije tako jednostavna, postoji nekoliko razina autonomije.

Iako proizvođači nisu bježali od nabacivanja pojmova poput "autonomno vozilo" ili "samovozeći automobil" istina je da vozila na četiri kotača mogu biti djelomično ili potpuno autonomna u vožnji. No, još smo daleko od potpuno autonomne vožnje u svim uvjetima.

Koje su razine autonomne vožnje i koje postoje?

Postoji šest razina autonomije, klasificiranih brojevima od 0 do 5. Ove standardizirane razine kreću se od vozila koja uopće ne nude aktivnu pomoć vozaču do vozila u kojima vozač ne mora ništa poduzimati, čak ni biti prisutan.

Razina 0: Nema aktivne pomoći u vožnji

Iako sve manje prisutna, razina 0 postoji. To su automobili koji sve aspekte vožnje prepuštaju vozaču. Takvo vozilo može koristiti različite vizualne i zvučne indikatore kako bi upozorilo osobu za upravljačem, ali vozač je taj koji donosi sve odluke.

Razina 1: Tek neka vrsta aktivne pomoći u vožnji

Ogroman broj vozila koja se danas prodaju može se klasificirati kao autonomija prve razine. To su vozila koja nude samo jednu vrstu aktivne pomoći u vožnji, bilo da je riječ o prisutnosti adaptivnog tempomata (ACC), održavanja voznog traka ili pomoći pri parkiranju.

 Hyundai-Mobis-e-Corner-System-4.jpg Izvor: HYUNDAI MOBIS

Vozila s 1. razinom autonomije mogu imati samo jednu aktivnu funkciju pomoći u vožnji, a ne nekoliko istovremeno. Vozač mora biti za volanom i biti spreman preuzeti kontrolu nad vozilom u svakom trenutku.

Razina 2: Aktivna kontrola i pomoć pri brzini

Velik broj novih vozila ima mogućnost autonomne vožnje razine 2, a upravo toj razini pripada Teslin sustav Autopilot. Kombinacija je to adaptivnog tempomata i aktivnog držanja trake. Drugim riječima, autonomija razine 2 nudi pomoć u kontroli i brzini vozila.

 Tesla-Model-3-22.jpg Izvor: Tesla

Kao i kod razine 1, osoba za upravljačem mora nadzirati rad automatiziranih sustava vožnje u svakom trenutku, kao i biti spremna preuzeti kontrolu u svakom trenutku.

Razina 3: Autonomna vožnja pod određenim uvjetima

Ako je razina 2 autonomne vožnje još uvijek bila odgovornost vozača, razina 3 ide korak dalje. To je razina od koje, kada to uvjeti dopuste, osoba za upravljačem (u praksi) više nije vozač.

Automobil je taj koji sam vozi odnosno preuzima svu odgovornost vožnje na sebe. Stoga autonomni sustav razine 3 mora preuzeti sve aspekte vožnje kao što su ubrzanje, kočenje, držanje trake, promjena trake itd.

Iako Razina 3 dopušta autonomnu vožnju kada je to moguće razlikuje se od viših razina po tome što će ipak tražiti od vozača da u nekom trenutku preuzme kontrolu nad vozilom.

Razina 4: Uvertira u potpuno autonomna vozila

Razina 4 je najbolja koja danas postoji. Razlika između razine 3 i razine 4 je velika budući da autonomna vožnja razine 4 ne zahtijeva da ljudski vozač preuzme kontrolu tijekom vožnje niti zahtijeva da itko bude prisutan u vozilu.

Međutim, to ne znači autonomnu vožnju u svim slučajevima. Zapravo, autonomija razine 4 dostupna je samo pod određenim uvjetima, a to može biti ruta koju je unaprijed postavio proizvođač, ali i zemljopisno područje na kojem će biti moguća autonomna vožnja. Na primjer, 2022. godine samovozeći taksiji Cruise dobili su dopuštenje za pružanje usluga na području San Francisca.

 Cruise.jpg Izvor: Cruise

Osoba može biti za volanom (ako ga uopće ima), ali nema nikakvu kontrolu nad vozilom. Čak je moguće da papučice nisu prisutne na vozilima ove razine autonomije.

Razina 5: Autonomna vožnja u svim uvjetima

Vrhunac autonomne vožnje je autonomija razine 5. Riječ je o sustavu koji potpuno uklanja ljudskog vozača u svim uvjetima i može se kretati bilo gdje na planetu.

Vozilo koje će nuditi ovu razinu autonomne vožnje neće imati volan, mjenjač ili pedale. Zapravo, možda uopće neće izgledati kao tradicionalni automobil.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI