Radar, LiDAR, GPS i druge senzore ne koriste samo automobili nego i kamioni kojima nije nepoznata niti autonomna, samostalna vožnja bez vozača
Sve veći broj proizvođača automobila sebe naziva tehnološkim kompanijama koje proizvode automobile. Smjer je jasan - automobili postaju "kutije" pune tehnologija u kojima se više niti prozor ne može spustiti, a da taj sklop nije povezan s centralnom jedinicom. A tamo se pak nalaze procesori unutar čipseta odnosno poluvodiča.
Nećemo se ovaj put baviti s aktualnom situacijom vezanom uz čipove, kojih enormno manjka u cijelom svijetu pa ako svojem djetetu (ili sebi) želite priuštiti najobičniji PlayStation, to baš neće ići lako. Niti ovog ljeta, niti sljedećeg Božića, a za sada je sigurno niti za sljedeći Uskrs. Neki modeli telefona još uvijek nisu vidjeli svjetlo dana - nove članove Huaweijeve serije P navikli smo vidjeti već u ožujku, a lipanj već završava bez modela Huawei P50. OK, vidjeli smo stražnju stranu tog telefona, ali ne zna se kad će uslijediti prava premijera. Isti problem muči i Samsung (Galaxy Note21, Galaxy S21 FE).
Slično stanje je i s proizvođačima automobila kojima drastično nedostaje čipseta, ali kako je potražnja za automobilima ipak nešto slabija to se toliko ne osjeti kao u svijetu potrošačke elektronike. Znamo da je već otkazan ovogodišnji IFA sajam u Berlinu, planiran za početak rujna. Čipovi su zasigurno utjecali na otkazivanje sajma kojeg posjećuje više od 200.000 ljudi. Bit će održan u rujnu 2022. Do tada će se valjda izgraditi nove tvornice i početi proizvoditi čipovi. Ako imate viška novca, uložite ga u tvrtke koje proizvode čipove.
Kad bi automobili sami vozili, problem bi bio još i veći jer toliko čipova (u ovom trenutku) u svijetu ipak nema. Paralelno s automobilima, po prometnicama se voze i kamioni. Iako ih doživljavamo kao prijevozna sredstva u kojima se prevozi sladoled, gazirana voda, gajbe piva, zelje, krave, kobasice, dijelovi za automobile, sredstva protiv komaraca, iznenadili smo se i sami što se sve nalazi unutar tih grdosija. Nisu samo jaki nego su i pametni.
O temi tehnologija u kamionima kontaktirali smo tvrtku Auto Hrvatska koja prodaje kamione MAN. Zanima nas u kojoj su mjeri senzori poput radara, LiDAR-a, GPS-a te kamera zastupljeni u modernim kamionima?
Prvi odgovor je kratak i vrlo jasan: "U potpunosti", odgovaraju iz Auto Hrvatske te nastavljaju:
"Radari, kamere i GPS su ugradbeni dijelovi većine EU kamiona, kako zbog ispunjenja zakonskih sigurnosnih sustava tako i kao dio sustava asistencije za vozača. Radar (ROM - Radar Object Manager) i kamera (MFC - Multi Functional Camera) su sastavni dio sustava EBA2 (Emergency Brake Assistant), no omogućavaju rad adaptivnog tempomata te svih sustava nadzora voznog traka (upozorenje za napuštanje voznog traka te aktivne korekcije u slučaju slučajnog napuštanja voznog traka). GPS sustav se aktivno koristi kod sustava navigacije i praćenja vozila, ali i kao pomoć zadnjim generacijama pametnih tempomata koji upravljaju efikasnošću vožnje koristeći topografske podatke karata i trenutne lokacije vozila."
Sve to doprinosi ekologiji odnosno održivosti jer kamion može, na osnovi topografije terena, početi ranije planirati svoju rutu po usponima te tako pomoći vozaču u vožnji i manjoj potrošnji goriva. MAN-ov elektronički sustav omogućuje da jedan sustav/senzor (npr. GPS, radar, kamera itd..) bude raspoloživ svim ostalim upravljačkim uređajima. Time je dovoljno imati samo jedan senzor i smanjiti elektroničku kompleksnost, olakšati dijagnostiku i smanjiti ukupnu masu vozila.
Samovozeći kamioni
Hoćemo li uskoro na prometnicama vidjeti kamione bez vozača? Stižu li autonomni i poluautonomni kamioni? MAN već testira obje navedene tehnologije, a poluautonomna vožnja može se pronaći pod nazivom "Platooning" (platoon u prijevodu znači vod) te omogućuje da samo jedno vozilo u floti ima vozača dok ostala mogu biti bez vozača. Na taj način se koristi car-to-car komunikacija, a prvi kamion postavlja brzinu i smjer kretanja dok ga drugo ili druga vozila prate u stopu. Poput vojničkog voda.
Platooning bi se koristio kod flotnog transporta na veće udaljenosti dok kombinacija platooninga i autonomne vožnje može dramatično povećati sigurnost vozila ophodnje na autocestama, na primjer. Vozila koja služe za upozorenje na radove na cesti, tijekom košnje trave i održavanja mogu lako biti autonomna i takva vozila se već voze na njemačkim autocestama u kontroliranim uvjetima.
Prije nekoliko godina u Njemačkoj smo i sami svjedočili prvim testnim samostalnim vožnjama kamiona Daimler u kojima su vozači na "autobahnu" sjedili prekriženih ruku, samo promatrajući promet. Kamioni su sve sami obavljali.
Tehnologija potpuno autonomne vožnje za sada se predviđa za ne-cestovnu vožnju, većinom zbog zakonskog okvira. Prvi koraci su već učinjeni - MAN, Deutsche Bahn i HAAS testiraju postavljanje autonomnog kamiona u promet između dva kontejnerska terminala u Ulmu, a pilot projekt "Hamburg TruckPilot" je u posljednjoj testnoj fazi koja uključuje dva autonomna MAN kamiona u luci Hamburg.
U Singapuru je ministarstvo prometa, prije nekoliko godina, s nekoliko tvrtki potpisalo ugovore o dizajniranju, razvoju i testiranju autonomnog sustava za upotrebu na singapurskim javnim prometnicama.
Uvođenjem autonomne vožnje poznati instituti predviđaju pad operativnih troškova od oko 47%, a istovremeno će za 78% biti veća dostupnost kamiona. Tada ćemo ih zvati kamionima, a pojam autonomni vjerojatno će nestati iz upotrebe.
Dvije riječi koje sve češće koristimo u našem rječniku su umjetna inteligencija (AI), a mogu se pronaći i u kamionima. AI se koristi za autonomnu vožnju zbog velike količine podataka za obradu te situacija u prometu koje nije moguće u potpunosti unaprijed predvidjeti.
Što je s kvarovima na kamionima? Kvare li se više novi kamioni puni tehnologija ili stari bez naprednih tehnologija?
Trenutno je najmanji postotak kvarova na kamionima koji koriste prethodno navedene tehnologijama tako da se ne očekuju velike razlike u budućnosti, u odnosu na današnji prosjek. No, nove tehnologije zahtijevaju prilagodbu vozača za upravljanje takvim kamionima, a vozači će morati prihvatiti da im tehnologije olakšavaju posao, a ne da im smetaju u obavljanju posla.
Android Auto i Apple CarPlay postali su standard u novim modelima osobnih automobila čime se povezuju vozila i pametni telefoni. Preslikano je to i na program kamiona u kojima se na isti način mogu povezati pametni telefoni s Googleovim i Appleovim operativnim sustavima.
Prati se status vozila, lokacija, analiza kamiona, analiza vozača i njegove efikasnosti rada, pomoć u slučaju kvara, a u upotrebi su i digitalne upute za rukovanje.
Vjerujemo kako nakon ovog članka na kamione više nećete gledati istim očima kao do sada. Kamioni, koliko god već danas ili u skoroj budućnosti bili pametni, ne mogu čitati ljudske misli i vrlo često problematično ubacivanje osobnih vozila ispred kamiona u situaciji kad se na semaforu pali crveno svjetlo. Kamionima će i dalje biti potreban duži zaustavni put nego osobnim automobilima, a vozači osobnih automobila trebali bi biti toga svjesni.