STIŽU IZMJENE

AKO NE SJEDITE ZA UPRAVLJAČEM: Predlaže se kazna do 7000 kuna

Autor Krunoslav Ćosić

Jedna od stavki u prijedlogu novog Zakona o sigurnosti prometa na cestama su i autonomna, samovozeća vozila

Izvor: Shutterstock

Kod nas još uvijek na prometnicama ne viđamo automobile u kojima za upravljačem nitko ne sjedi, ali to je nešto što nam sigurno dolazi u skoroj budućnosti. Zbog toga se već sada priprema zakonski okvir za takve vozače.

Vlada je nedavno utvrdila Konačni prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama koji ide u Sabor na čitanje. U izmjenama se uvodi novi pojam koji označava potpuno automatizirano vozilo, odnosno vozilo koje se može kretati na cesti bez prisutnosti vozača.

To je vozilo koje koristi hardver i softver za kontinuiranu potpunu dinamičku kontrolu vozila (potpuno automatizirano vozilo bez upravljača).

Izvor: Shutterstock

Izmjenama zakona propisuje se sankcija za vozače koji koriste vozila s ugrađenim sustavima za pomoć vozaču (djelomično automatizirano vozilo) na način da vozač ne sjedi na vozačkom sjedalu za vrijeme vožnje, odnosno da vozilo upravlja samostalno te nisu u mogućnosti reagirati u nepredviđenim slučajevima.

U prometu na cesti su se pojavili vozači koji upravljaju vozilima novije generacije, s ugrađenim sustavima za pomoć vozaču za upravljanje vozilom bez korištenja upravljača, a koji zlouporabljuju ugrađene sustave na način da tijekom vožnje ne sjede za upravljačem vozila (vozilo po cesti upravlja samostalno).

Izvor: Shutterstock

Zbog toga vozači nisu u mogućnosti reagirati odnosno preuzeti kontrolu nad vozilom u slučajevima nepredviđenih, odnosno incidentnih situacija. S obzirom da na ovaj način može doći do prometnih nesreća s najtežim posljedicama ovakva vrsta prekršaja smatra se izrazito teškim prekršajem, počinjenim s izravnom namjerom te se stoga predlaže propisivanje sankcije u iznosu od 3.000 do 7.000 kuna.

Osobna prijevozna sredstva

Zakonom se definiraju nove kategorije vozila, a uvedene su i određene izmjene koje se odnose na obvezu nošenja zaštitne kacige za sve vozače osobnih prijevoznih sredstava. Zakonom se propisuju odnosno definiraju nove kategorije vozila na način da se dodaju pomoćna pješačka sredstva koja se odnose na naprave koje se pokreću isključivo snagom osobe koja upravlja tim sredstvom.

To su romobili bez motornog ili električnog pogona, koturaljke, role te osobna prijevozna sredstva u koja će spadati vozilo koje nije razvrstano niti u jednu dosad poznatu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg mjesta, a čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm3 ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h.

Izvor: Bugatti / Ferrari / Profimedia

Predlaže se smanjenje novčane kazne za nošenje slušalica na ili u oba uha s 1.000 na 300 kuna te se ministru nadležnom za zdravstvo produžuje rok za usklađivanje Pravilnika o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače s odredbama ovoga Zakona sa 6 na 12 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

Vlada Republike Hrvatske donijela je zaključak kojim se utvrđuje Konačni prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama te ga upućuje Hrvatskome saboru na drugo čitanje.