PONOVNO KORIŠTENJE

ODRŽIVOST PAMETNIH TELEFONA: Apple i Samsung su u vodstvu, ali je li to dovoljno?

Autor Krunoslav Ćosić

Apple ima visoke rezultate u sveukupnoj dugovječnosti dok Samsung ima dobre rezultate u popravcima pametnih telefona

Izvor: Shutterstock

Apple predvodi tržište pametnih telefona u sveukupnom pristupu održivosti, prema najnovijem izvješću Counterpoint Researcha „Pametni telefoni i kružna ekonomija: Stvaranje održive budućnosti“.

Ovo izvješće procjenjuje koliko dobro veliki proizvođači smanjuju svoj utjecaj na okoliš ponovnom upotrebom materijala, recikliranjem uređaja i smanjenjem otpada u svakoj fazi, od dizajna pametnog telefona, procesorskih čipova i pakiranja do potrošnje energije.

Izvor: Krunoslav Ćosić

Izvješće također obuhvaća inicijative na korporativnoj razini, napredak u ugljičnoj neutralnosti i jedan od 17 ciljeva održivog razvoja koje su usvojili Ujedinjeni narodi. Izvješće o kružnoj ekonomiji pametnih telefona Scorecard uključuje robustan metrički sustav koji ocjenjuje pet najvećih proizvođača pametnih telefona na globalnoj razini (Samsung, Apple, Xiaomi, Oppo, Vivo). Svaki proizvođač ima vlastitu viziju i cjelokupni pristup održivosti. Appleovu viziju Counterpoint ističe jasnijom od konkurencije.

Izvor: Counterpoint

Proizvodnja pametnog telefona

Odgovorna je za oko 80% ukupnog ugljičnog otiska u njegovom životnom ciklusu i stoga je to najvitalnija faza. Proizvođači su se koncentrirali na ovaj aspekt i najviše ga reklamirali. Novonabavljeni materijali zamjenjuju se ekološki prihvatljivim komponentama dok je biorazgradiva i ekološki prihvatljiva ambalaža sada norma.

Čak se i mehanizmi za uštedu vode poštuju u cijelom proizvodnom ekosustavu. Proizvođači originalne opreme sada očekuju i od svojih dobavljača da se pridržavaju ekoloških normi. Vrhunske robne marke poput Samsunga, Applea i OPPO-a počele su promovirati dobrobiti za okoliš kroz svoje inicijative u proizvodnji. Detalji su, međutim, složeniji od onoga što se reklamira. Iako su inicijative veliki korak u pravom smjeru, prihod i dobit ostaju glavni ciljevi.

Izvor: Counterpoint

Korištenje telefona

Većina robnih marki inherentno radi na motiviranju potrošača da svoje uređaje zamijene novijim, tehnološki poboljšanim verzijama. Ali zbog napora u pogledu održivosti, proizvođači originalne opreme moraju održavati ravnotežu između privlačenja potrošača i očuvanja okoliša. Kineski proizvođači kao što su OPPO, Xiaomi i vivo dosljedno pokušavaju poboljšati trajanje baterije i energetsku učinkovitost.

Izvor: Shutterstock

Dok Apple ima visoke rezultate u sveukupnoj dugovječnosti, ažuriranjima i inovacijama prema održivosti Samsung ima bolje rezultate u popravcima, energetskoj učinkovitosti i postprodajnim mrežama. Na kraju, ovisi o tome koliko dugo potrošač odluči koristiti uređaj. Svi koraci koje proizvođači originalne opreme poduzmu da podrže ovo nastojanje su najvažniji.

Kraj zivota pametnog telefona

Proizvođači originalne opreme moraju puno učiniti kada je riječ o povratu svojih pametnih telefona nakon što im istekne vijek trajanja. Vraćanje rabljenih pametnih telefona u sustav neophodno je za održivo rukovanje njima. Potrebno ih je popraviti/obnoviti za ponovnu upotrebu ili odgovorno reciklirati kako bi se dovršila kružna petlja. Glavni cilj ovdje je smanjenje e-otpada. Od vitalne je važnosti znati koliko proizvođači originalne opreme čine za tu svrhu.

Globalno tržište obnovljenih uređaja naglo je poraslo u posljednjih nekoliko godina. U 2021. tržište je poraslo 15% u odnosu na prethodnu godinu i obećava daljnji rast u narednim godinama. Prijevoznici i maloprodajni igrači u renoviranju rastu, ali inicijative proizvođača za reklamaciju, rekonstrukciju i smanjenje e-otpada prilično su ograničene.

Izvor: Leo Lintang / Alamy / Alamy / Profimedia

Čak ni najbolji brendovi nisu dovoljno aktivni u povlačenju svojih iskorištenih zaliha. Najveći potencijal sada leži u inicijativama poput zamjene, koje osiguravaju otkup starijih uređaja. Za to su potrebne količine za odlagališta.

Marke kao što su OPPO, vivo i Xiaomi moraju prijeći dug put s vraćanjem i obnavljanjem uređaja ako uzmemo u obzir količinu novih pametnih telefona koje isporučuju svake godine. Apple i Samsung prednjače i ovdje, ali većinu povrata i obnove obavljaju drugi igrači u sekundarnom ekosustavu. Faza na kraju života jednog uređaja prilično je složena, ali jedna od najisplativijih ako se pravilno izvede.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI