Provedeno je prvo neovisno mjerenje kvalitete mreža pokretnih komunikacija u Republici Hrvatskoj
Tijekom siječnja i veljače 2023. prvo neovisno mjerenje je za HAKOM provela specijalizirana njemačka tvrtka NET CHECK GmbH, pri čemu su testirane performanse govornih i podatkovnih usluga u hrvatskim gradovima i na prometnicama. Rezultati su pokazali da su mreže pokretnih komunikacija u RH kvalitetne i drže korak s tehnološkim razvojem.
Mjernom kampanjom bilo je obuhvaćeno 29 gradova i 3900 kilometara cesta i autocesta na području RH odnosno područje na kojemu živi više od 50 posto ukupne populacije ili približno dva milijuna stanovnika.
Mjerno izvješće o kvaliteti usluga u pokretnim javnim elektroničkim komunikacijskim mrežama dostupno je na poveznici, a HAKOM će ovakva mjerenja provoditi i u budućnosti i javno ih objavljivati.
Mjerenja je NET CHECK GmbH obavio pomoću mjerne opreme postavljene na krovovima vozila, korišten je mobitel Samsung Galaxy S21+5G, a testirane su performanse govornih i podatkovnih usluga. Prikupljeno je oko 2500 uzoraka za govorne te 24 tisuće uzoraka za podatkovne usluge po svakom operatoru.
Analiza prikupljenih podataka rađena je prema metodologiji koju su propisali BEREC (Tijelo europskih regulatora za elektroničke komunikacije) i ITU (Međunarodna telekomunikacijska unija), a cilj mjerenja bio je predstaviti stvarno iskustvo na način kako ga doživljavaju korisnici usluga.
Mjerenje je pokazalo da su performanse hrvatskih mobilnih mreža i dalje vrlo visoke te da su operatori nastavili ulagati u razvoj i podizati prijenosne kapacitete i kvalitetu uz istovremeno ulaganje u nove tehnologije. Ovo mjerenje i sva buduća mjerenja će operatorima pomoći poboljšati svoje usluge, pogotovo u područjima na kojima im je rezultat ispao slabiji nego su očekivali ili željeli.
Ukupan broj bodova koje operator može osvojiti je 1000. Podijeljeno prema uslugama, maksimalan broj bodova za govorne usluge je 350 bodova, a za podatkovne 650 bodova. Mrežni operator dobiva bodove za rangiranje na temelju izmjerene KPI vrijednosti. Za svaki KPI u svakom izmjerenom modulu HAKOM je unaprijed definirao četiri vrijednosti koje se koriste u formulama za izračun dodijeljenih bodova za rangiranje.
Najbolji ukupni rezultat na testu mreža pokretnih komunikacija pokazao je Hrvatski Telekom s ukupno osvojenih 942 boda, a slijedi A1 Hrvatska sa ukupno 928 osvojenih bodova. Telemach je zauzeo treću poziciju s ukupno 884 boda, što je 58 bodova zaostatka za Hrvatskim Telekomom te 44 boda iza A1 Hrvatska.
Mjerenje govornih usluga u gradovima i na cestama pokazalo je kako Hrvatski Telekom i A1 Hrvatska imaju slične rezultate na cestama, ali A1 Hrvatska ipak pokazuje bolje performanse u gradovima, što u konačnici za A1 Hrvatska osigurava najveći broj bodova za govorne usluge. Telemach zaostaje za A1 i Hrvatskim Telekomom te je na trećem mjestu, a nešto slabiji ukupni rezultat uglavnom je zbog nedostatka govorne usluge koja se ostvaruje preko mreže četvrte generacije (VoLTE - Voice over LTE (4G)).
Kod usluga podatkovnog prijenosa Hrvatski Telekom i A1 imaju slične rezultate na cestama, ali ovaj put bolje rezultate u gradovima postigao je Hrvatski Telekom, što osigurava najveći broj bodova u uslugama podatkovnog prijenosa. Iako je Telemach ostvario bolji rezultat u gradovima od A1 Hrvatska, zbog znatno slabijeg rezultata na cestama, i u ovoj kategoriji nalazi se na trećem mjestu.
Koristeći istu metodologiju u četiri velika grada najveći broj bodova u Zagrebu dobio je A1 Hrvatska dok je drugoplasirani Hrvatski Telekom. U Splitu je Hrvatski Telekom dobio najviše bodova dok je drugoplasirani Telemach.
U Rijeci je situacija ista kao i u Splitu. Hrvatski Telekom ima najviše bodova, a Telemach je drugoplasirani. U Osijeku svi operatori pokazuju odlične rezultate, ali A1 Hrvatska ima najveći broj bodova dok je Hrvatski Telekom na drugom mjestu.