SpaceX I OSTALI

SVEMIRSKA UTRKA 2.0: SAD i Kina su predvodnici

Autor Ivan Vukić

Svemir 2.0 označava novi val svemirskih putovanja

Izvor: SPACEX / UPI / Profimedia

Privatna svemirska putovanja uzimaju maha. Oko 265 milijardi dolara uloženo je u svemirske startupove od 2014. do sada. Prema Space Capitalu, gotovo polovica tog iznosa (46,3 posto) otišla je tvrtkama u SAD-u dok je još 29,8 posto uloženo u kineske tvrtke.

Singapur ima 5,2 posto udjela, Velika Britanija 4,3 posto, Indonezija 2,7 posto, Indija 2,3 posto dok su pri dnu Francuska s 1,2 posto i Kanada s 1,1 posto. Sve ostale zemlje imaju udio od 7,1 posto.

Procvat svemirskih putovanja prvenstveno oblikuju privatne tvrtke uključujući sve veći broj start-upa koji kombiniraju najnovije tehnološke inovacije s novim poslovnim modelima. U prošlosti je svemirska putovanja financirala gotovo isključivo država, a njima je upravljalo nekoliko etabliranih kompanija kao što su Boeing, Airbus ili Lockheed Martin i Northrop Grumman, između ostalih.

Izvor: Valerio Rosati / Alamy / Alamy / Profimedia

Osnovan 2002. godine od strane osnivača Tesle Elona Muska, SpaceX je trenutno vodeća kompanija po broju lansiranja svemirskih letjelica. Tvrtka je poznata po brojnim projektima uključujući pružanje opskrbnih letova za Međunarodnu svemirsku postaju (ISS), a njen prvi let s posadom tamo je pristao krajem svibnja 2020.

SpaceX je također pionir satelita Starlink, satelita u niskoj orbiti namijenjenih pružanju širokopojasnog interneta zajednicama s malo ili bez dostupne mobilne veze. U kolovozu 2022. oko 2800 SpaceX-ovih Starlink satelita kružilo je oko Zemlje. Taj će se broj povećati na 12.000 u nadolazećim godinama.

SpaceX je 15. rujna 2021. odveo četiri svemirska turista u svemir na tri dana, čime je obilježena prva svjetska svemirska misija bez profesionalnog astronauta. Dugoročno, SpaceX planira kolonizirati Mars.

Elon Musk
Izvor: Pixabay