DRUŠTVENE MREŽE

TRAŽITE KREDIT: Budite oprezni! Kako prepoznati loše ponude

Autor Igor Martić

Društvene mreže i krediti sve su češća kombinacija, ali to baš i nije dobra kombinacija

Izvor: Shutterstock

Društvene mreže su mjesto na kojem vrlo lako možete pronaći pripadnike istih interesa, u bilo kojem pogledu - glazba, film, sport, edukacija, zabava, djeca, ali i krediti. Nakon rasvjetnih stupova kreditne ponude sve su češće na društvenim mrežama.

Neregulirani zajmovi predstavljaju zaduživanje povećanog rizika, što istovremeno predstavlja i opasnost za građane od takve vrste zaduživanja jer su uvjeti takvog načina zaduživanja najčešće znatno nepovoljniji za korisnika kredita od uvjeta iz ponude reguliranih kreditora.

Kako ih prepoznati

Iza nereguliranih zajmova nije jasan identitet osoba ili tvrtki kreditora. Primijetit ćete to već na prvi pogled jer imaju loš prijevod na hrvatski jezik, ali nemaju niti sve bitne informacije koje su uobičajene pri oglašavanju kreditnih proizvoda.

Izvor: Shutterstock

Želite li saznati dodatne informacije ili pojašnjenje, najčešće odgovor nećete dobiti. To je već jedan od načina na koje već u prvom kontaktu možete provjeriti što stoji iza oglašene ponude na društvenim medijima s kojih vas vabe dobrim ponudama.

Rizici kojima se izlažete, ukoliko se odlučite na takve zajmove, a ističu iz HNB-a, može biti gubitak novčanih sredstava čak i prije potpisivanja ugovora. Možete očekivati vraćanje kredita u znatno većem iznosu od očekivanog, a upitno je i hoćete li dobiti iznos koji vam je potreban.

Uz financijski rizik postoji i rizik od manipulacije osobnim podacima jer druga strana traži podatke za koje nemate nikakva jamstva na koji će način biti upotrijebljeni. Samim time raste rizik od krađe identiteta i kasnijih prijevara.

Izvor: Shutterstock

Iz HNB-a ističu zakonske odredbe vezane uz jasno i transparentno informiranje potrošača putem predugovornih informacija o nazivu, adresi i matičnom broju trgovca, osnovnim obilježjima i ukupnoj cijeni financijske usluge, ključnim odredbama ugovora, načinu rješavanja sporova i pravu na jednostrani raskid. (Zakon o zaštiti potrošača, NN, br. 41/2014., 110/2015. i 14/2019., odredbe članaka od 80. do 94.).

Prije ugovaranja kredita regulirane institucije imaju obvezu potrošaču uručiti Europski standardizirani informativni obrazac iz kojeg su jasno vidljive informacije o glavnim obilježjima zatraženoga kredita, kamatnoj stopi i drugim troškovima, učestalosti i broju uplata, simulaciji u slučaju nepovoljnoga kretanja tečaja za 20% ako je kredit u valuti ili vezan valutnom klauzulom i brojne druge korisne informacije.

Zbog svoje standardizirane forme i opsega informacija Europski standardizirani informativni obrazac omogućava bolju informiranost potrošača i mogućnost usporedbe uvjeta u ponudi kredita iste vrste.

Ukoliko u ponudi koju dobijete nema takvih informacija, a ako ih zatražite druga strana vam ih ne želi dati, već tada možete biti svjesni rizika u koji ulazite. Stoga, želite li biti sigurni da ćete ostvariti sva svoja prava, bez kasnijih posljedica, instituciju koja vam nudi kredit provjerite u registrima na internetskoj stranici HNB-a.

Tamo ćete pronaći popis popis kreditnih institucija (banke, štedne banke i stambene štedionice), popis kreditnih unija, registar kreditnih posrednika za posredovanje u stambenom potrošačkom kreditiranju te popis ostalih institucija koje ostvaruju slobodu poslovnog nastana i slobodu pružanja usluga.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI