oznaka popravljivosti

JAVILA NAM JE BILJANA BORZAN: Repair score za mobitele i tablete

Autor Krunoslav Ćosić

Mobiteli i tableti prvi će imati oznake popravljivosti u cijeloj Europskoj uniji

Izvor: Shutterstock

Europska komisija želi smanjiti broj odbačenih uređaja koji se ne popravljaju i mijenjaju novima. Prva kategorija proizvoda koja će u cijeloj EU, od sredine 2025. godine, nositi oznaku popravljivosti tj. repair score su mobiteli i tableti.

Potrošač će pri kupnji znati koliko je lako popraviti proizvod u slučaju kvara. Za ostale kategorije proizvoda pobrinula se naša europarlamentarka Biljana Borzan:

“Sredinom 2025. mobiteli i tableti će imati oznaku popravljivosti. Moje istraživanje je pokazalo kako se i u Hrvatskoj oni najčešće kvare. Čak 94 posto građana smatra kako bi uređaji trebali trajati dulje te su im trajnost i dostupnost popravka najvažniji faktori pri kupnji. U slučaju kvarenja čak 81 posto građana je kupilo novi uređaj jer je popravak starog bio neisplativ, a 90 posto građana smatra kako su rezervni dijelovi preskupi u odnosu na cijenu novog uređaja. Ovom oznakom moći ćemo lakše odabrati najkvalitetniji model”, objašnjava Biljana Borzan.

Biljana Borzan
Izvor: Dominique HOMMEL/© European Union 2016 - Source : EP

Oznaka popravljivosti ili tzv. repair score razvijena je prema francuskom primjeru i odražava dostupnost rezervnih dijelova, cijenu rezervnih dijelova te dostupnost servisa.

“Potrošač će prilikom kupnje moći odabrati proizvod koji se lakše popravi, a proizvođači će se početi natjecati tko će proizvesti kvalitetniji proizvod. Do sada su nam prodavali mačka u vreći i silili nas da stalno kupujemo nove aparate”, kaže Biljana Borzan.

Borzan je glavna autorica i pregovaračica Europskog parlamenta za novi zakon o osnaživanju potrošača. Upravo u tom zakonu je osigurala da prije kupnje moramo biti informirani o mogućnostima popravka.

“Dok čekamo oznaku popravljivosti za sve proizvode trgovci će morati informirati potrošača u trenutku kupnje o dostupnosti i cijeni rezervnih dijelova te dostupnosti servisa i uputa o popravku. To će vrijediti za sve proizvode na tržištu“, kaže Biljana Borzan.

Izvor: Krunoslav Ćosić