VTOL VOZILA

ZRAČNI TAKSIJI Atraktivno nišno područje sa značajnim potrebama za ulaganjima

Autor Krunoslav Ćosić

Ideja vertikalne mobilnosti privlači ulaganja koja se mjere u milijardama. A tek je počelo…

Izvor: Porsche

Financijskim tržištima sve više postaje zanimljivo ulaganje u mladi sektor čiji proizvodi tek dolaze. Vertikalna mobilnost odnosno VTOL vozila (vertical take-off and landing - vertikalno polijetanje i slijetanje) na električni pogon predstavljaju ideju vertikalne mobilnosti.

Nova studija Porsche Consultinga pruža pogled na tehnologiju i moguće poslovne modele. Žele predvidjeti kakvu bi ulogu zračni taksiji mogli igrati u mobilnosti budućnosti.

Procjena je da bi VTOL vozila mogla postati atraktivna prijevozna sredstva u sljedećih 15 godina. Tada bi ih veliki dijelovi stanovništva mogli koristiti poput današnjih taksija. Međutim, zračni taksiji sami će teško riješiti sadašnje i buduće probleme povezane s prometom i prijevozom jer su njihov razvoj i tržišni uspjeh povezani sa značajnim rizicima i preprekama tehničke i komercijalne prirode.

Izvor: Porsche

Putnički dronovi prikladni su za ublažavanje neuralgičnog pritiska u urbanim uvjetima, a tržište vertikalne mobilnosti doseći će vrijednost oko 32 milijarde američkih dolara do 2035. godine. Ali, za to će biti potrebno ulaganje od najmanje 20 milijardi dolara prije nego li oko 2025. godine profunkcioniraju i polete prva vozila na komercijalnim rutama.

Proizvođači ovih vozila mora će u razvoj uložiti do deset milijardi dolara. Iz današnje perspektive još uvijek nije jasno hoće li do tada biti uspostavljeni potrebni uvjeti regulatornog okvira i infrastruktura.

Najmanje pola milijuna putnika dnevno morat će koristiti zračne taksije da bi sektor ima relevantan udio na tržištu do 2035. To bi zahtijevalo 1.000 do 2.500 mjesta za polijetanje i slijetanje u čak 60 prikladnih gradova širom svijeta.

Potencijalni putnici koristit će zračni taksi ako su putovanja prikladna, sigurna, pouzdana i po povoljnim cijenama. Vertikalna mobilnost postat će komercijalno relevantna tek kad je počnu koristiti veliki dijelovi stanovništva i uspostavi se bitna mreža ruta. Putničke bespilotne letjelice tada će postati dragocjeni dodatak nizu mogućnosti mobilnosti, posebno kao prijevozno sredstvo za posebne prigode, hitne sastanke i hitne slučajeve.

„Potreba za mobilnošću stara je koliko i san o letenju", kaže Federico Magno, izvršni direktor za mobilnost u Porsche Consultingu. "Mobilnost će postajati sve više usmjerena na kupca, individualizirana, brza i integrirana. Zračni taksiji bit će uspješni samo ako ispunjavaju sve ove kriterije i budu ugrađeni u postojeće prometne mreže. Čak i ako procjenjujemo da bi njihov tržišni udio u 2035. godini bio manji od 0,3 posto. Za mobilnost budućnosti trebat će stoga još više ideja i strategija."