Hoće li se ostvariti zamisao američkog poduzetnika Marca Lorea?
Očekuje se da će novi grad za jednodnevni dom za pet milijuna ljudi primiti prve stanovnike do kraja ovog desetljeća. Milijarder Marc Lore je svoj plan najavio u rujnu 2021. godine te izazvao veliku pozornost. Otkrivaju se detalji i slike američkog grada pod nazivom Telosa.
Plan je izgraditi grad od nule, na lokaciji od 150.000 hektara u SAD-u koju trenutno istražuju. Marc želi kupiti jeftino zemljište negdje na američkom Zapadu. Lore kaže da želi „stvoriti novi grad u Americi koji postavlja globalni standard urbanog života, širi ljudski potencijal i postaje nacrt za buduće generacije“.
Arhitekti za ovaj grad kojeg očekujemo do 2030. godine su danska grupa Bjarke Ingels, poznata kao BIG, a Ingels je projektirao sjedišta Applea i Googlea. Plan je da se sva Telosina zemlja donira društvenoj zadužbini koja će iskoristiti rastuću vrijednost zemljišta za financiranje poboljšanih javnih usluga kao što su obrazovanje, stanovanje, zdravstvo, poslovi te prekvalifikacije. Dakle, ljudi bi mogli sami izgraditi kuću i čak ju i prodati, ali bi zemlja ispod nekretnine bila u vlasništvu grada.
Vrijednost zemljišta bi samim time rasla te Lore predviđa da bi na kraju moglo vrijediti 1 bilijun dolara te zarađivati 50 milijardi godišnje. Od tog bi se novca svim građanima osigurala zdravstvena skrb, bez obzira na prihod, izgradile bi se dobre škole, parkovi, sigurne ulice. Loreov je cilj stvaranje bogatstva na pošten način.
Naziv Telosa izveden je iz starogrčke riječi koja znači "najviša svrha". Osim što bi Telosa bio pravičan novi grad, planira se da bude održiv i sinonim za jednakost. Hrana bi se uzgajala u zatvorenom prostoru, zgrade bi bile energetski učinkovite dok bi se u gradu koristili autonomni automobili i imao bi brzi prijevoz putnika.
Marc Lore nije prvi milijarder koji želi izgraditi utopijski grad – Biil Gates planira izgraditi pametni grad na površini od 2800 hektara izvan Phoenixa, a britanski princ Charles je već osnovao grad Poundbury u kojem je integrirana zajednica trgovina, tvrtki te privatnih i društvenih stanova u kojem je ograničena upotreba automobila.