Korištenje pametnih telefona za plaćanje je uobičajeno u Kini
Za razliku od ostatka svijeta, Kinezi uglavnom za plaćanje koriste mobilne telefone i mobilne aplikacije. Jeste li čuli za mobilnu aplikaciju WeChat?
Iako na prvi pogled WeChat izgleda kao verzija aplikacije WhatsApp, ova kineska aplikacija (dostupna i nama u Europi) ima daleko veće funkcionalnosti. Za početak, da biste s nekim komunicirali preko WeChata, ta vas osoba mora prihvatiti za prijatelja. Kao da se radi o društvenoj mreži.
I dok mi u Europi koristimo gotovinu te sve više različite debitne i kreditne kartice, ali i plaćanja putem raznih aplikacija na pametnim telefonima, u Kini je plaćanje putem pametnog telefona uobičajena radnja. I sami smo se u to uvjerili prilikom dvije posjete Kini kada smo u trgovine došli s papirnatim juanima, a prethodno smo ih u banci zamijenili za eure. Bili smo jedini u banci u tom trenutku, a zamjena je trajala desetak minuta.
Kada je riječ o digitalnim plaćanjima Kina je zasigurno svjetski lider kako u području online kupovine tako i plaćanja u klasičnim trgovinama, kafićima i restoranima.
Podaci iz ankete Statista Global Consumer Survey pokazuju da su Alipay i WeChat Pay najpopularnije platforme za digitalno plaćanje među ispitanicima s kontinentalne Kine, pri čemu je oko 9 od 10 Kineza reklo da ih je koristilo u posljednjih 12 mjeseci. Alipay koristi čak 95 posto anketiranih, a WeChat Pay 88 posto.
Unionpay, koji je povezan s velikom državnom mrežom plaćanja karticama, nalazi se na trećem mjestu s 43 posto ispitanika koji su rekli da ga koriste.
Mnogi drugi veliki igrači na kineskoj tehnološkoj sceni uspješno su pokrenuli vlastite usluge plaćanja, među njima JD (25%), Tencent (19%) i Huawei (8%). Bestpay s udjelom od 14 posto je u međuvremenu pokrenuo drugi državni akter, China Telecom. Jedini ne-kineski brend u top 8 je Apple sa stopom penetracije od 18 posto.
Prethodno istraživanje Statiste iz 2019. pokazuje da je čak i prije dvije godine otprilike isto toliko kineskih ispitanika već koristilo usluge digitalnog plaćanja za kupovinu putem interneta kao i za plaćanje u klasičnim tvrtkama.
Također u 2019. godini 60 posto ispitanika reklo je da svakodnevno koristi digitalne financijske usluge. Korištenju digitalnog plaćanja za kupnju i naručivanje u trgovinama u zemlji pomaže trend predbilježbi, a zatim preuzimanja pića ili hrane iz restorana i kafića.