PRIPAZITE!

POLICIJA SAVJETUJE Evo kako se možete zaštititi od online prevaranata

Autor Krunoslav Ćosić

Počinje kampanja za podizanje svijesti protiv online prijevara

Izvor: denayunebgt / Alamy / Alamy / Profimedia

U tijeku pandemije mnoge su tvrtke, ali i građani, prešli na online način poslovanja koji istovremeno predstavlja rizik prilikom kupovine jer kibernetički kriminalci, zbog sve češće online kupovine, imaju sve više prilika za napad.

Čak i ako je online kupnja učinjena sigurnijom kroz primjenu novih tehnologija poput pouzdane autentifikacije klijenta ili dvostruke provjere autentičnosti, kibernetički kriminalci svejedno pronalaze načine za krađu.

U sklopu akcije eCommerce 2021. Europol i Vijeće za rizike trgovaca pokrenulo je #SellSafe kampanju kroz koju se želi upozoriti na opasnosti prilikom online kupovine. Organizirane kriminalne skupine neprekidno prilagođavaju svoje metode online prijevara kako bi iskoristili građane i tvrtke koje se bave e-trgovinom.

Izvor: Policija

Kroz kampanju se ističu najuspješnije taktike za borbu protiv online prijevara, nakon uspješne prošlogodišnje kampanje. Cilj nove kampanje je učiniti e-trgovinu sigurnijom promicanjem sigurnih metoda online kupovine te pomažući novim trgovcima u otvaranju njihove prve online trgovine bez opasnosti od kibernetičkih napada.

Kroz akciju borbe protiv online prijevara, koja je trajala od 1. do 31. listopada, uhićeno je 28 osumnjičenih osoba povezanih s prijevarnim transakcijama. Način rada uključivao je korištenje određenih mobilnih aplikacija povezanih s bankama kako bi se obavile nezakonite transakcije i kupnje.

U svrhu zaštite potrošača Europol je osigurao niz korisnih savjeta kako bi korisnici i trgovci bili korak ispred prevaranata i kako bi izbjegli gubitak novca.

Izvor: Jochen Tack / Alamy / Alamy / Profimedia

Savjeti za zaštitu vašeg e-poslovanja:

• pobrinite se da svi zaposlenici budu upoznati s problemima vezanim za prijevare koje pogađaju online trgovine
• redovito se informirajte o vrstama prijevara pri plaćanju koje pogađaju tvrtke i imajte alate za njihovo sprječavanje. Vaša organizacija za nacionalna plaćanja raspolaže detaljnim informacijama o vrstama prijevara pri plaćanju
• upoznajte svoje kupce kako biste mogli provjeriti njihova plaćanja.


Savjeti za online kupce:

• nikad nikome ne šaljite broj svoje kartice, PIN ili druge informacije o kartici elektroničkom poštom
• nikad ne šaljite novac osobama koje ne poznajete
• uvijek sačuvajte svu dokumentaciju vezanu za vaše online kupnje
• ako ništa ne kupujete, ne otkrivajte podatke s kartice.

Prije naručivanja pažljivo pročitajte odredbe i uvjete, uključujući sitni tisak. Ovi uvjeti i odredbe trebaju biti dostupni na web stranici trgovca. Provjerite jesu li podaci o adresi trgovca dostupni na web-stranici te ih spremite ili ispišite u slučaju da trebate vratiti neke artikle. Ako nema podataka o adresi, trebali biste nastaviti s oprezom. Zabilježite URL adresu trgovine. Pročitajte što trgovac ima za reći o troškovima dostave, prihvaćenim valutama i primjenjivim porezima.

Izvor: Elada Vasilyeva / Panthermedia / Profimedia

Prilikom kupnje spremite ili ispišite opis i odredbe i uvjete koje prikazuje trgovac i koje morate prihvatiti prije nego što možete naručiti. Prihvatite plaćanje unosom broja i datuma isteka vaše kartice u online obrazac i slijedite upute trgovca. Ako internetska trgovina koristi potpunu autentifikaciju, tada ćete biti prebačeni, na primjer, na uslugu internetskog bankarstva radi identifikacije.

Spremite ili ispišite potvrdu vašeg plaćanja koju je prikazao trgovac. Sačuvajte spremljene ili ispisane podatke u slučaju da budu potrebni kasnije za provjeru ili usporedbu.

Žrtva sam internetske prijevare. Što napraviti?

Prijavite to lokalnoj ili nacionalnoj policiji. Prijavite to svojoj banci ako ste proizvod platili kreditnom ili debitnom karticom. Možda imate prava na povrat novca.

Izvor: Policija