To nije ribarska tema, to je obmanjujuća aktivnost koja je sve više prisutna u društvenim medijima
Catfishing je stvaranje izmišljene osobe ili lažnog identiteta na društvenoj mreži kako bi se obmanula stvarna osoba i postigla financijska dobit, ali i kompromitirala žrtva na neki od raznih načina. Odnosno, jedna osoba (catfish) stvara drugu izmišljenu osobu te tako uznemirava druge i ispunjava svoje želje.
Može to biti i neka romansa na daljinu, s osobom koju ne poznajete ali ste nekako stupili u međusobni kontakt. Na primjer, preko servisa za upoznavanje. Ljudi otvore profil na kojem se lažno predstavljaju i ne žele otkriti svoj pravi identitet nego se skrivaju iza lažnog profila.
Žrtve će na kraju imati osjećaj izdaje i posramljenosti jer su ulagali svoje vrijeme i osjećaje u nešto što na kraju nije bilo stvarno. Neki su doživjeli ozbiljne financijske prijevare jer su osobi htjeli pomoći, ali ju nisu dovoljno upoznali.
Kako se zaštititi od te „napasti“?
Na internetu postoje mnoga svjedočanstva ljudi koji su bili prevareni, a iako su postojali neki znakovi upozorenja nisu ih primijetili. I u Hrvatskoj se takve stvari vrlo često događaju, o čemu policija izvještava na tjednoj ili mjesečnoj bazi. Dogodi se da osoba ostane i bez nekoliko stotina tisuća kuna, a ne samo bez nekoliko tisuća kuna. Najgora situacija je kada žrtva bude ulovljena i postane žrtva seksualnog napada ili ubojstva.
Takva veza prebrzo napreduje, a radi se o osobama koje se niti ne poznaju. Osjetite li preko servisa za upoznavanje kako se netko ponaša kao da ste u vezi mjesecima, vjerojatno ste već uhvaćeni (catfished). Naročito ako osoba ne želi pokazati svoje lice i upoznati se uživo i stalno smišlja načine da se ne upoznate (na putovanjima je, bolesna, planira doći do vašeg grada ali odgađa u posljednji trenutak…).
Naravno, rješenje je da se s osobom vidite preko video servisa (WhatsApp, Zoom, Skype…), što prava osoba sigurno neće odbiti ukoliko to predložite. Ukoliko osoba koja vam se sviđa odbija takav način komunikacije i preferira tekstualne poruke, shvatit ćete to već u prvom tjednu. Samo izbrišite komunikaciju i vezu s tom osobom te budite sretni što ste spriječili moguće kasnije probleme.
Znamo da nečiji profil na društvenim mrežama ne znači i da je to ta osoba. Provjerite i koliko prijatelja takav profil ima te koliko postova objavljuje. Provjerite i postoje li kakva tagiranja jer su možda i prijatelji izmišljeni – ljudi su u stanju stvoriti cijelu svoju mrežu lažnih profila.
Zatraži li vas catfish financijsku pomoć, to je također znak da tu nešto ne štima. Novac ćemo najprije tražiti od rodbine i bliskih prijatelja, a ne od nepoznatih osoba. Dakle, nemojte niti slučajno s nepoznatima dijeliti informaciju koliko novca na računu imate ili slati svoje bankovne podatke.
Ukoliko osoba s kojom se dopisujete kaže da često putuje, što je razlog za neupoznavanje uživo, a zatim vas traži novac dok je na putu jer joj se nešto strašno dogodilo bit će vam odmah sve jasno. Ili neće, ako budete razmišljali srcem, a ne razumom.
Provjerite i fotografiju osobe na profilu društvene mreže ili servisa. Možda je lažna i preuzeta s Googlea. Možete to za samo jednu minutu provjeriti: spremite fotografiju te osobe na svoje računalo, pokrenite Google i odaberite Slike. Zatim tu fotografiju samo prenesite s računala (recimo s desktopa) u web preglednik i ispustite (kliknite na nju s mišem i ispustite ju u pregledniku). Ako se fotografija pojavi na drugim web mjestima odmah ćete znati da je profil lažan.
Jasno, i lopovi postaju sve pametniji pa možda više ne preuzimaju fotografije s interneta nego snime nekoga na ulici, što je jedinstvena fotografija koju Google neće pronaći. Ali, vrijedi probati najprije ovo s Google Slike.
U komunikaciji uvijek postavljajte puno pitanja, s puno detalja. Osoba koja se lažno predstavlja sigurno će nakon nekog vremena nešto krivo reći. Zapišite bitne stvari i nakon nekoliko dana za njih ih ponovo pitajte, ali na drugačiji način. Pitajte osobu koji joj je omiljeni restoran u gradu u kojem živi, neke specifičnosti vezane uz posao koji obavlja. Ili da vam pošalje neku zanimljivu turističku atrakciju iz grada ili mjesta u kojem žive. Čim previše ispitujete, catfish će se sam povući.
Nemojte padati na priče o traumama iz djetinjstva – to je način na koji s vama catfish želi stvoriti brzu emocionalnu vezu. Nakon toga pokušat će dobiti vaše sažaljenje, a zatim i vaš novac. Takvi ljudi su već uvježbani i znaju kakve rečenice prolaze. Možda u tom trenutku istu priču prodaju kroz desetak „veza“ pa ako jedna i zakaže te budu otkriveni oni nastavljaju dalje s osvajanjem i uvjeravanjem manje snažnih osoba.
Ako se pitate tko su ti ljudi i zašto to rade, odgovor može biti depresija ili anksioznost, manjak samopoštovanja, ali i ciljano uznemiravanje i neka osveta pa istraživanje tuđe seksualnosti. Izraz "catfishing" pojavljuje se u dokumentarnom filmu iz 2010. godine u kojem Nev Schulman predstavlja vlastito iskustvo prijevare na internetu. Uslijedila je i emisija na MTV-ju u kojoj istražuju catfishing slučajeve, a na kraju čak i otkriju pravi identitet osoba koje se lažno predstavljaju.