U ŠPANJOLSKOJ

NIJE IM SE TO BAŠ ISPLATILO: Apple i Amazon kažnjeni zbog dogovora

Autor Krunoslav Ćosić

Apple i Amazon kažnjeni su zbog dogovora oko prodaje uređaja

Izvor: Apple

Španjolska Komisija za nacionalna tržišta i tržišno natjecanje (CNMC - La Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia) kaznila je Apple i Amazon s ukupno 194,1 milijuna eura. Razlog tako visoke kazne je što su tvrtke iz grupacije Amazon i Apple imale dogovor te provodile određena ograničenja tržišnog natjecanja na online tržištu, čime su utjecali na preprodavače trećih strana Appleovih proizvoda i konkurentskih Appleovih proizvoda.

Ograničavajući internetsku prodaju proizvoda tvrtke su izravno prekršile antimonopolske zakone. Problem se odnosi na sporazum koji su tehnološki divovi sklopili 31. listopada 2018. godine, a koji je Amazonu dodijelio status ovlaštenog distributera Applea u Španjolskoj, ali je također uključio niz klauzula koje se smatraju protukonkurencijskima.

Izvor: CNMC

Prodavači na koje je ova klauzula najviše utjecala bili su Appleovi neovlašteni distributeri (poznati kao neovlašteni prodavači), općenito mali operatori koji nemaju izravan komercijalni odnos s Appleom, ali koji prodaju svoje proizvode uz njihov pristanak.

CNMC je zaključio da su oglašavačkim klauzulama Amazon i Apple ograničili mogućnost drugim robnim markama koje se natječu s Appleom da dobiju oglasni prostor na web stranici Amazona u Španjolskoj za reklamiranje svojih proizvoda, kada se provode određene pretrage Appleovih proizvoda kao i tijekom procesa kupnje.

Klauzule o ograničenju marketinga utvrđuju da Amazon ne smije, bez pristanka Applea, provoditi marketinške i reklamne kampanje koje su posebno usmjerene na kupce koji su kupili Appleove proizvode na web stranici Amazona u Španjolskoj, čime se potiče te potrošače da prijeđu s Appleovih proizvoda na konkurentne.

Izvor: CNMC

Ova ograničenja izravno štete potrošačima jer (i) ograničavaju njihovu mogućnost otkrivanja novih robnih marki i/ili alternativnih proizvoda onima kakve ima Apple. Povećavaju i svoje troškove pretraživanja i smanjuju svoj komutacijski kapacitet.

CNMC smatra da ove klauzule, koje zajedno pridonose promjeni dinamike prodaje Appleovih proizvoda na web stranici Amazona u Španjolskoj, ograničavaju konkurenciju unutar robne marke i među robnom markom te predstavljaju jedinstveno i kontinuirano kršenje članaka 1. Zakona o obrani tržišnog natjecanja (LDC) i 101. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (TFEU), koji su započeli njihovim donošenjem u listopadu 2018.

CNMC naređuje prestanak ponašanja i kažnjava optužene tvrtke iz Apple grupe sa 143.640.000 eura, a optužene kompanije iz Amazon grupe s 50.510.000 eura. Protiv ovog rješenja može se podnijeti upravna žalba neposredno pred Državnim sudom u roku od dva mjeseca od dana objave.