Pametna uprava

EUROPSKA KOMISIJA: Bave se s Web 4.0 i virtualnim svjetovima

Autor Igor Martić

Sljedeća generacija Web 4.0 omogućit će integraciju digitalnih i stvarnih objekata i okruženja

Izvor: gameChange / OCAP / Ferrari / Profimedia

Osigurat će se otvoreno, sigurno, pouzdano, pravedno i uključivo digitalno okruženje za građane, poduzeća i javne uprave u EU-u, što je cilj sljedeće tehnološke tranzicije, a Europska komisija kroz strategiju želi preuzeti vodeće pozicije u području tehnologije Web 4.0 i virtualnih svjetova.

Internet se razvija iznimnom brzinom: nakon treće generacije interneta, Web 3.0, koja je trenutačno u razvoju i čije su glavne značajke otvorenost, decentraliziranost i kontrola koja je potpuno u rukama korisnika sljedeća generacija Web 4.0 omogućit će integraciju digitalnih i stvarnih objekata i okruženja te poboljšanu interakciju ljudi i strojeva.

Izvor: GORODENKOFF PRODUCTIONS / Sciencephoto / Profimedia

U izgledima za gospodarstvo EU-a nakon 2030., objavljenima u ožujku, digitalizacija se ističe kao jedan od ključnih pokretača gospodarstva, a Web 4.0 kao velika tehnološka tranzicija koja nam donosi neometano povezan, inteligentan i imerzivan svijet. Procjenjuje se da će se vrijednost tržišta virtualnih svjetova povećati s 27 milijardi eura 2022. na više od 800 milijardi eura do 2030.

Virtualni svjetovi utjecat će na naš suživot čime će se stvoriti prilike i rizici na kojima će trebati raditi. Cilj je nove strategije postići Web 4.0 i virtualne svjetove koji odražavaju vrijednosti i načela EU-a, u kojima se prava građana u potpunosti primjenjuju te u kojima europska poduzeća mogu uspješno poslovati.

Ključni stupovi strategije

Strategija je u skladu s ciljevima programa politike za digitalno desetljeće do 2030. i njegova tri ključna stupova digitalizacije: vještine, poduzeća i javne usluge. Četvrti stup, infrastruktura, obuhvaćen je Komisijinim paketom o povezivosti i njegovim širim mjerama o računalstvu, oblaku i kapacitetima na rubu mreže. Bavi se i otvorenošću i globalnim upravljanjem virtualnim svjetovima i tehnologijom Web 4.0 kao posebnim područjem djelovanja.

Očekuje se jačanje uloge građana i razvoj vještina kako bi se poboljšala informiranost građana, olakšao pristup pouzdanim informacijama i izgradila baza stručnjaka za virtualne svjetove. Komisija će do kraja 2023. promicati vodeća načela za virtualne svjetove, koja je predložio panel građana i građanki, te će do prvog tromjesečja 2024. izraditi smjernice za širu javnost pomoću „paketa za građane”.

Izvor: Shutterstock

S obzirom na ključnu važnost stručnjaka za virtualne svjetove Komisija će s državama članicama surađivati na izradi portfelja talenata te će podupirati razvoj vještina, među ostalim među ženama i djevojčicama, u okviru projekata koji se financiraju iz programa Digitalna Europa, te među stvarateljima digitalnih sadržaja u okviru programa Kreativna Europa.