RASPITAJTE SE

Što ako nešto s letom ili vlakom ne ide po planu?

Autor Krunoslav Ćosić

Za bezbrižno putovanje po EU trebate znati svoja prava

Izvor: Pixabay

Pođe li nešto po zlu tijekom putovanja dobro je znati da vas prava putnika u EU-u štite. To je korisno u ovo (ljetno) vrijeme kada mnogi putuju, ali se istovremeno suočavaju s izazovima manjka radne snage ili štrajkova na aerodromima.

Pravila EU-a osiguravaju minimalnu razinu zaštite putnika, bez obzira na način prijevoza: let, vlak, autobus ili brod. Putovanja mogu biti zahtjevna - s neočekivanim kašnjenjima, otkazivanjem i izgubljenom prtljagom. Zbog toga su zastupnici u Europskom parlamentu pomogli uvesti pravila u EU-u koja obvezuju prijevozničke tvrtke da putnicima osiguraju obroke, smještaj, naknadu i odštetu ako se dogodi nešto neplanirano.

Prijevozničke tvrtke u EU-u više ne mogu naplaćivati više za karte na temelju nacionalnosti i mjesta kupnje. Pravo EU-a također jamči posebnu pozornost putnicima sa smanjenom pokretljivošću koji imaju pravo na besplatne usluge pomoći.

Prava putnika u zračnom prijevozu

Prava ovise radi li se o letu unutra EU-a ili ako polazi iz EU-a u zemlju izvan EU-a. Prava putnika u zračnom prometu u EU-u primjenjuju se pod određenim okolnostima te ako vam se uskrati ukrcaj zrakoplovne tvrtke trebaju pružiti besplatnu pomoć koja može uključivati piće, hranu i smještaj.

Zrakoplovna tvrtka vam također mora ponuditi izbor između nadoknade i promjene rute. Nadalje, putnici kojima je odbijen ukrcaj imaju pravo na naknadu do 600 eura. Iznos odštete ovisi o udaljenosti planiranog leta.

Izvor: Pixabay

Za let do 1500 kilometara imate pravo na novčanu naknadu od 250 eura, ako je dužina leta između 1500 i 3500 kilometara odnosno ako je u unutar Europske unije let duži od 1500 kilometara tada ćete dobiti 400 eura. Maksimalnih 600 eura nadoknade dobit ćete za letove čija je dužina veća od 3500 kilometara.

Pravo na gore navedene iznose odštete mogu ostvariti i putnici čiji su letovi otkazani u kratkom roku ili su stigli s više od tri sata kašnjenja, ali uz određena ograničenja. Ne odnosi se na tvrtke koje nude alternativno rješenje ili u izvanrednim okolnostima, kao što su odluke o upravljanju zračnim prometom, politička nestabilnost, nepovoljni vremenski uvjeti ili sigurnosni rizici.

Ako je vaš let otkazan imate pravo na pomoć kao i na naknadu, promjenu rute ili povratak. U slučaju kašnjenja, to ovisi o trajanju kašnjenja i udaljenosti leta.

Izvor: Pixabay

Prava putnika u željezničkom prijevozu

Pravila EU-a o pravima putnika u željezničkom prometu primjenjuju se kada putujete željeznicom unutar EU-a. Ako je vaš vlak otkazan ili kasni, operater vam mora dati informacije o situaciji u stvarnom vremenu i dati informacije o vašim pravima i obvezama. Ovisno o okolnostima, možete imati pravo na pomoć u obliku obroka i pića, smještaja i naknade.

Izvor: Pixabay

Prava putnika u autobusnom prijevozu

Prava putnika uglavnom se odnose na redovne međugradske autobusne usluge koje započinju ili završavaju u zemlji EU-a. U slučaju otkazivanja ili kašnjenja, možete imati pravo na obroke i smještaj.

Prava putnika u brodskom prijevozu

Pravila se obično primjenjuju na trajekte i brodove za krstarenje (morske i riječne) ako vaše putovanje počinje ili završava u luci EU-a. Ako je putovanje otkazano ili je polazak odgođen, možda imate pravo na pomoć u obliku obroka i smještaja. Ako vaš dolazak kasni više od jednog sata, imate pravo na naknadu.

Možete preuzeti aplikaciju “Your Passenger Right” na svoj Android ili iOS pametni telefon.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI