Postojeća zakonska regulativa nije u potpunosti na zadovoljavajući način regulirala ovu problematiku
Prema aktualnom hrvatskom Zakonu o sigurnosti prometa na cestama članak 124. osoba koja koristi električni romobil, električni monocikl ili segway smatra se pješakom te se ne smije kretati kolnikom, odnosno za kretanje treba koristiti nogostup.
Pojavom električnih romobila i sličnih vozila odnosno novih vrsta vozila čije se tehničke karakteristike zbog tehnološkog razvoja često mijenjaju ili novih vrsta vozila za koja se ne može sa sigurnošću utvrditi o kakvim se vozilima radi (motorna vozila ili ne) može se konstatirati da postojeća zakonska regulativa nije u potpunosti na zadovoljavajući način regulirala ovu problematiku.
Važeći Zakon stoga je potrebno dopuniti novim odredbama kojima će se definirati zasebna kategorija vozila kao što su električni romobil, električni monocikl ili segway i kojima će se detaljno propisati pravila upravljanja navedenim kategorijama vozila koje će dobiti naziv osobna prijevozna sredstva.
Normiranjem prometovanja električnih romobila i sličnih proizvoda u prometu u Republici Hrvatskoj uredit će se uvjeti koje moraju ispunjavati vozači takvih vozila kada upravljaju vozilima kao i prometne površine kojima se smiju kretati.
Pod pojmom „pomoćna pješačka sredstva“ u zakonu bi trebalo pisati da su to naprave koje se pokreću isključivo snagom osobe koja upravlja tim sredstvom: romobili bez motornog ili električnog pogona, dječji bicikl, koturaljke, role, sanjke, skije, klizaljke i sl.
Gdje će se romobili smjeti voziti?
Prema prijedlogu Nacrta konačnog prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama hrvatski vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja.
Iznimno od prethodne odredbe, ako biciklistička staza ili biciklistička traka ne postoji vozači osobnih prijevoznih sredstava mogu se kretati po površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa, pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu.
Kada ne postoji mogućnost kretanja osobnih prijevoznih sredstava sukladno prethodnim odredbama (navedene površine nisu izgrađene, označene ili se ne mogu koristiti i sl.) osobna prijevozna sredstva mogu se kretati dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina kretanja ograničena na 50 km/h ili manje i gdje je to dopušteno postavljenim prometnim znakom, krećući se što bliže desnom rubu kolnika.
Vozač odnosno vlasnik vozila ne smije ostaviti osobno prijevozno sredstvo bez nadzora na prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka, osim na za to posebno uređenim i označenim mjestima.
Propisane su i kazne za nepridržavanje ovih odredbi, ako ih Hrvatski sabor usvoji: od 500 do 1000 kuna za vozače dok je za pravne ili fizičke osobe obrtnike te odgovorne osobe u pravnoj osobi ili tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave propisana kazna od 1500 odnosno od 5000 do 15.000 kuna.
Propisi u drugim državama Europske unije
Problematika je u drugim državama članicama Europske unije riješena na različite načine, a potrebno je istaknuti kako je određeni broj država članica reguliranje prometovanja električnih romobila i sličnih sredstava odnosno naprava riješio kroz propise koji nisu u nadležnosti policije te je prepustio reguliranje navedene problematike gradovima koji su ovlašteni za uređivanje prometa na svom području.
I dok je u Hrvatskoj ovo pitanje zakonski još uvijek nedefinirano te se s njim bavi nedavno objavljeni i u Hrvatski sabor na drugo čitanje upućeni Nacrt konačnog prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, u mnogim europskim zemljama već postoji zakonska regulativa te kažnjavanje prijestupnika.
Njemačka i Francuska
U Njemačkoj je uporaba električnih romobila regulirana u lipnju 2019. na način da je dopuštena maksimalna brzina kretanja ograničena na 20 km/h, za upravljanje nije potrebna vozačka dozvola, minimalna dob za vozača iznosi 14 godina, dopušteno je kretanje po biciklističkim stazama, a u slučaju nepostojanja staze dopušteno je kretanje po kolniku ako je postavljen prometni znak „Dozvoljeno za romobile“.
Nijemci zabranjuju kretanje na autocestama i pločnicima koji nisu obilježeni posebnim prometnim znakom „Dopušteno za romobile“, dopušten je prijevoz u vozilima javnog prijevoza putnika te obavezno osiguranje od nastale štete po trećoj osobi i pripadajuća naljepnica, a visina osiguranja iznosi od 15 do 30 eura godišnje.
U Francuskoj je u listopadu 2019. zakonski uređena upotreba električnih romobila i sličnih naprava te su svrstani u kategoriju „osobne motorizirane pokretne naprave“. Istaknuta je zabrana prometovanja po pješačkim stazama, autocestama i nerazvrstanim cestama, od srpnja 2020. uvedeno je ograničenje brzine na najviše 25 km/h.
Francuzi su za takva vozila predvidjeli da se kreću i po biciklističkim stazama/trakama i na cestama u gradovima na kojima je brzina ograničena na 50 kilometara na sat, nije dopušteno prometovati u smjeru suprotnom od odvijanja ostalog prometa, nije dopuštena upotreba slušalica, na svakom romobilu smije biti samo jedna osoba.
U slučajevima bržih francuskih cesta na kojima se iznimno dopušta kretanje električnim romobilima vozači će morati imati i kacige i reflektirajuću odjeću. Predviđene su novčane kazne u rasponu od 135 do 1.500 eura, kazna do 135 eura za vožnju pješačkim površinama, a 35 eura za parkiranje električnih romobila na pješačkim površinama. Najviša kazna bit će primjenjivana na vozače koji će voziti prebrzo.
Italija i Španjolska
Talijani dopuštaju kretanje na biciklističkim stazama, kolniku i pločniku. Dopuštena brzina je 30 km/h na kolniku, 20 km/h po biciklističkim stazama i 6 km/h po nogostupu, dozvoljeno je unošenje takvih prijevoznih sredstava u vozila javnog prijevoza putnika, a za upravljanje nije potrebna vozačka dozvola.
U Španjolskoj je dopuštena brzina od 6 do 25 km/h ovisno o površini po kojoj se romobili kreću - pločnik, biciklistička staza, kolnik. Obavezno je osiguranje od nastale štete trećoj osobi, nije dopušteno prometovanje na međugradskim cestama. Gradovi samostalno donose lokalnu regulativu.
Norveška i Švedska
U Norveškoj i Švedskoj električni romobili svrstani su u kategoriju bicikala, uz ograničenja brzine od 20 km/h. Švedska je zabranila upotrebu bilo kakvih motoriziranih romobila koji postižu brzinu veću od 20 km/h po biciklističkim stazama.
Belgija, Velika Britanija i Irska
U Belgiji su vozači električnih romobila svrstani u kategoriju biciklista uz određena ograničenja, a njima smiju upravljati osobe starije od 18 godina, uz ograničenje brzine na 25 km/h.
U Velikoj Britaniji i Irskoj su električni romobili svrstani u kategoriju motornog vozila, zabranjena je vožnja po pješačkim površinama i javnim prometnicama, a dopuštena im je vožnja samo po privatnom zemljištu. Vozači koji su uhvaćeni u zabranjenoj vožnji električnim romobilom kažnjavaju se novčanom kaznom (300 funti) i kaznenim bodovima.