GLAZBA JE ŽIVA

ZAMALO JU JE UNIŠTIO, A SADA JOJ DONOSI RAST PRIHODA Streaming glazbe

Autor Krunoslav Ćosić

Nakon zlatnog doba CD-a tijekom 90-ih, što je prihode glazbene industrije u svijetu povećalo do neviđenih razmjera, uslijedilo je dijeljenje glazbe što se negativno odrazilo na glazbenu industriju

Izvor: Elena Yurkina / Alamy / Alamy / Profimedia

Pojava MP3-a i dijeljenje datoteka pogodilo je glazbenu industriju poput potresa. Ali, 2020. bila je još jedna dobra godina za glazbenu industriju. Prema najnovijem IFPI-jevom Globalnom izvješću o glazbi, prihodi od snimljene glazbe u svijetu lani su iznosili 21,6 milijardi dolara, što je 7,4 posto više u odnosu na prošlogodišnjih 20,2 milijardi dolara.

Rast se događa šestu godinu zaredom, nakon gotovo dva desetljeća postupnog pada. Zanimljivo, prelazak na digitalnu distribuciju potaknuo je najprije pad glazbene industrije, a zatim je pomogao zaustaviti taj pad.

Izvor: Elena Yurkina / Alamy / Alamy / Profimedia

Nakon zlatnog doba CD-a, koji je svjetske prihode od glazbe potaknuo na neviđene maksimume tijekom 1990-ih, pojava MP3-a i dijeljenja datoteka pogodila je glazbenu industriju poput potresa. Između 2001. i 2010. prodaja fizičke glazbe opala je za više od 60 posto, što je utjecalo na 14 milijardi dolara manjeg godišnjeg prihoda.

U istom razdoblju, prodaja digitalne glazbe porasla je s nule na 4 milijarde dolara, što nije ni izdaleka dovoljno da se nadoknadi pad prodaje CD-a. Tek je pojava i široko prihvaćanje usluga streaminga glazbe ponovo vratilo prihode glazbenoj industriji.

Izvor: Rawpixel / Alamy / Alamy / Profimedia

Prema podacima koje je objavio IFPI (prenosi Statista), glazbena je industrija dosegla dno 2014. godine, kada je prihod bio 14,0 milijardi dolara, što je gotovo 10 milijardi dolara manje nego što je bilo 15 godina prije.

Tada je samo prodaja fizičke glazbe iznosila više od 20 milijardi dolara tijekom vrhunca ere CD-a. Nakon nekoliko oklijevanja glazbene industrije da prihvati usluge streaminga, čini se da su izdavačke kuće i umjetnici slijedili vodstvo potrošača prihvaćajući da budućnost glazbe leži u digitalnoj distribuciji.

Prošle je godine digitalna glazba imala veliki udio u svjetskim prihodima od glazbe, a samo su streaming usluge činile 62 posto ukupnog udjela u industriji. Prema IFPI-ju, 443 milijuna ljudi koristilo je pretplatu na plaćeni streaming glazbe do kraja 2020. godine, a prihodi od streaminga sada su znatno veći nego što je prodaja digitalnih preuzimanja ikad bila.

Izvor: Statista