Očekuje se to do 2030. godine, a Kina će imati vodeće mjesto
BEV odnosno baterijska električna vozila imat će gotovo 40% udjela na globalnom tržištu osobnih vozila do 2030. godine, procjenjuje Counterpoint. Iza vodeće Kine slijedit će Europa pa SAD.
Prema najnovijem Counterpointovom istraživanju Passenger Vehicle Forecast jedan od dva automobila imat će električni pogon do 2030. godine. Povećanje ekološke svijesti među kupcima, povoljne norme o emisiji ugljika, podrška vlada i zajednički napori sudionika u ekosustavu pomažu u usvajanju električnih vozila (EV) diljem svijeta.
Istovremeno, prodor električnih vozila među isporučenim osobnim vozilima u 2021. godini bio je ispod 10% globalne prodaje osobnih vozila. Komentirajući regionalnu dinamiku, viši istraživački analitičar Soumen Mandal smatra da će ostatak svijeta biti najbrže rastuća regija u smislu usvajanja električnih vozila, a potaknut će je Vijetnam, Singapur, Tajland i Kanada.
Tržište električnih vozila u Kini je pod utjecajem vladinih politika. Međutim, Kina je smanjila subvencije za električna vozila za 30% u 2022. u usporedbi s 2021. Nadalje, rastuća stopa inflacije i nestašica opskrbe zbog izbijanja COVID-19 natjerali su OEM proizvođače da povećaju cijene EV.
Travanj je bio najslabiji mjesec za prodaju električnih vozila u Kini ove godine. Situacija bi se mogla poboljšati nakon ublažavanja ograničenja u vezi s COVID-19 i nakon što OEM-ovi nastave proizvodnju. Predviđa se da će prodaja električnih vozila u Kini premašiti šest milijuna jedinica do kraja ove godine.
Europa ima za cilj smanjenje razine emisija za 15% u 2025. i za 37,5% u 2030. u odnosu na razine iz 2021. godine. To je jedan od glavnih razloga zašto je europska prodaja električnih vozila prešla granicu od dva milijuna u 2021., unatoč izbijanju bolesti COVID-19.
Više od 10 zemalja, uključujući Norvešku, Dansku, Francusku, Njemačku, Ujedinjeno Kraljevstvo i Nizozemsku predložilo je postupno ukidanje prodaje novih automobila na benzin i dizel. To će pomoći Europi da zadrži svoju drugu poziciju na globalnom tržištu električnih vozila do 2030.
Prodaja električnih vozila u SAD-u porasla je za gotovo 100% na godišnjoj razini u 2021. Bidenova vlada je postavila ambiciozni cilj 50% prodaje električnih vozila do 2030. Najnovija politika potaknut će i proizvođače originalne opreme i potrošače da se udobnije odlučuju za EV u odnosu na vozila na tradicionalno gorivo.
Štoviše, SAD će osigurati 7,5 milijardi dolara za izgradnju 0,5 milijuna javnih stanica za punjenje električnih vozila. Očekuje se da će baterijsko električno vozilo (BEV) imati gotovo 30% tržišnog udjela u prodaji osobnih vozila u SAD-u do 2030. – ali ne i polovicu koliko je vlada ciljala.
Ostale zemlje koje pridonose usvajanju EV-a uključuju Norvešku, Japan i Indiju. Primjena električnih vozila u Norveškoj već je prešla 85% prodaje u 2021. i očekuje se da će Norveška postići 100% prodaju elektrificiranih osobnih vozila do 2025. Japan, međutim, zaostaje u usvajanju EV u usporedbi s drugim razvijenim zemljama.
Toyota i Renault-Nissan nedavno su usvojili svjetsku politiku električnih vozila i očekuje se da će Japan imati koristi od ovih domaćih OEM-ova. Indija nastoji ostvariti 30% prodaje svojih osobnih vozila kao EV do 2030. Domaći igrači kao što su Tata Motors i Mahindra Electric i nekoliko stranih igrača kao što su MG Motor i Hyundai već se natječu za indijsko tržište putničkih električnih vozila.
Tržište električnih vozila postaje sve konkurentnije kako nove tvrtke, uključujući igrače ekosustava pametnih telefona, ulaze na teren. Tvrtke kao što su Foxconn i Xiaomi već su najavile svoj ulazak u područje pametnih električnih automobila kako bi diverzificirale poslovne prilike. Sony se udružio s Hondom za proizvodnju pristupačnih električnih vozila.
Tesla je također relativno nov sudionik tržišta. Predstavili su revolucionarni Tesla Model S prije otprilike 10 godina i sada dominiraju globalnim tržištem električnih vozila. Novi start-upi kao što su Nio, Li Auto, Xpeng, Lucid Motor, Fisker i Rivian također pokušavaju pratiti Tesline tragove kotača i poremetiti tradicionalne OEM proizvođače automobila, od kojih su mnogi oklijevali ulagati u razvoj električnih vozila u početnoj fazi.
Budući da će automobili sljedeće generacije biti mnogo više vođeni softverom, vjerojatno ćemo vidjeti više novih igrača koji ulaze na tržište. Međutim, tradicionalni igrači i dalje će imati prednost zahvaljujući svojoj skali proizvodnje i dobro uspostavljenim lancima opskrbe. Ipak, očekuje se žestoka borba između tradicionalnih i novijih igrača u nadolazećim godinama jer EV-ovi postaju sve više mainstream.