Testovi bi trebali započeti u drugom tromjesečju 2024.
Inovacijski program NorthStar pokrenut u veljači 2023. promijenit će budućnost prijevoznih usluga u Švedskoj. Telia, uz financiranje EU-a dodijeljeno u prosincu 2022., razvija 150 kilometara 5G prometnih koridora duž odabranih ruta između važnih industrijskih i tehnoloških klastera oko Švedske.
Koridori će povezivati kontrolirana ispitna područja s javnim cestama, a potpuni testovi trebali bi započeti u drugom tromjesečju 2024. U Stockholmu se grade koridori na E4 između Södertäljea i Nyköpinga te Solne i Rosersberga kao i na E18 između Danderyda i Kapellskära.
U Göteborgu se grade koridori duž nacionalne autoceste 40 između Råda i Hindåsa te Hindåsa i Viareda, u neposrednoj blizini AstaZero, testnog okruženja u punoj veličini za automatizirane transportne sustave.
Kako objašnjava Magnus Leonhardt, voditelj strategije i inovacija u B2B poslovanju Telia Sweden, koridori će igrati ključnu ulogu u razvoju povezanih i autonomnih vozila:
"Razvijamo jedinstvenu 5G infrastrukturu koja će doseći javna okruženja", kaže Leonhardt. „Nadogradnjom postojeće 5G mreže i povezivanjem NorthStarove inovacijske mreže duž strateški odabranih ruta u industrijski gusto naseljenim regijama uspostavljamo prometne koridore koji omogućuju vozilima prebacivanje između lokalnih namjenskih mobilnih mreža i javne 5G mreže.
5G prometni koridori pomoći će da se automatiziranim vozilima omogući putovanje od jednog do drugog logističkog čvorišta. Ovo je scenarij koji se trenutno razvija u sklopu programa NorthStar u testnom okruženju AstaZero izvan Göteborga, koje je u vlasništvu istraživačkog instituta RISE.
Nakon što se koridori pokrenu testiranje se može proširiti na javne ceste omogućujući vozilima da krenu iz luke, putuju autocestom i na kraju stignu do ograđenog skladišta. Vlasti se nadaju da će automatizacija također pomoći u smanjenju emisija štetnih plinova u prometu, kako objašnjava Jonas Eriksson, voditelj zelene gradske zone Göteborga u poslovnoj regiji Göteborg.
"Elektrifikacija, digitalizacija i automatizacija su potrebni u transportnom sustavu bez emisija koje upravo sada stvaramo zajedno u Göteborgu", kaže Eriksson te dodaje: „Naša transportna rješenja moraju biti pametna.”