PRIJEVARE

MREŽNA KRAĐA IDENTITETA LAŽNIM PORUKAMA E-POŠTE: Phising i kako ga prepoznati

Autor Krunoslav Ćosić

Od pretvaranja da su voditelj vaše organizacije do toga da su zainteresirani za romantičnu vezu online prevaranti današnjice učinit će sve što je potrebno da dobiju što žele - vaš novac i/ili bankovne podatke

Izvor: Shutterstock

Phising se može opisati kao mrežna krađa identiteta lažnim porukama e-pošte. U praksi to izgleda ovako: prevaranti vam šalju lažne poruke e-pošte kojima vas pokušavaju navesti na dijeljenje osobnih, financijskih ili sigurnosnih podataka.

Takve e-poruke mogu izgledati identično onom tipu korespondencije koju banke doista šalju. Repliciraju logotipe, izgled i ton stvarnih e-poruka. Traže da preuzmete priloženi dokument ili kliknete na poveznicu. I obično koriste izraze koji ostavljaju dojam hitnosti.

Počinitelji računalnih kaznenih djela oslanjaju se na činjenicu da su ljudi zauzeti; na prvi pogled, takva lažna e-poruka može se činiti legitimnom. Pazite kada koristite mobilni uređaj jer je na mobitelu ili tabletu teže razaznati pokušaj krađe identiteta.

Izvor: Shutterstock

Evo što možete učiniti kako biste spriječili phising:

• Redovito ažurirajte softver, uključujući vaš preglednik, antivirusni i operativni sustav.
• Budite posebno oprezni ako se u poruci e-pošte od "banke" od vas traže osjetljivi podaci (npr. zaporku za online račun).
• Pomno pogledajte e-poštu: usporedite adresu s prethodnim stvarnim porukama iz vaše banke. Provjerite točnost pravopisa i gramatike.
• Nemojte odgovarati na sumnjivu e-poruku, nego je proslijedite svojoj banci tako da sami upišete adresu.
• Nemojte kliknuti poveznicu ili preuzeti privitak, nego upišite adresu u preglednik.
• Ako ste u nedoumici, provjerite na stranici banke ili nazovite banku.